Offline: nieuw Engelstalig magazine voor iOS

Offline is een nieuw Engelstalig tijdschrift met achtergrondartikelen, gemaakt door mensen van Apple, New York Times en meer.

offline magazineIn Nederland zijn we druk met initiatieven zoals Tone, De Correspondent en NRC Reader. Maar internationaal gebeurt er ook genoeg om nieuwe journalistieke projecten van de grond te tillen. Afgelopen week verscheen Offline, een niet zo slimme naam qua vindbaarheid in iTunes. Het is een publicatie voor Apple’s Kiosk, gemaakt door ontwikkelaars en ontwerpers die afkomstig zijn van The New York Times, Audible, Instagram, BlackBerry en Apple.


Offline wil anders zijn dan bestaande magazines voor iOS. De app bevat tekst- en audioversies van de artikelen die professioneel zijn gemaakt. Zit je in de auto, dan kun je naar het audiobestand luisteren. Bij de prijsstelling is gezocht naar een manier om de freelanceschrijvers een betere vergoeding te kunnen geven, wel twee tot drie maal zoveel als gebruikelijk is. Wat de inhoud betreft gaat het om het ontdekken van bijzondere onderwerpen, te vergelijken met artikelen in de New Yorker.

Medeoprichter Tom Smith werkte voorheen bij Apple, waar hij als analist werkzaam was in verschillende teams, van het team dat de introductie van de iPhone moest begeleiden tot R&D, het Siri-team en het Apple Kaarten-team. In augustus verliet hij Apple om Offline op te richten, samen met de andere medeoprichter, Brad Flaughter. Elk nummer kost €0,89 en bevat 5 artikelen. Schrijvers krijgen 10% van de omzet van de app en de makers hopen dat ze maar liefst 5.000 tot 10.000 dollar per artikel kunnen betalen, wat nogal een ambitieus doel lijkt. Maar het gaat dan ook niet om zomaar schrijvers: de bedenkers van Offline hebben schrijvers en bekende personen uitgenodigd die veel online followers hebben. Die schrijvers hebben er vervolgens belang bij dat er zoveel mogelijk nummers worden verkocht en zullen actief reclame gaan maken voor Offline (althans, dat is het achterliggende idee).

offline voorbeeld

Smith keek naar het al langer bestaande The Magazine om ideeën op te doen en hoopt dat zijn publicatie, samen met The Loop Magazine ervoor gaat zorgen dat lezers wél Apple’s Kiosk blijven gebruiken, ook is er doorlopend kritiek dat Apple de Kiosk in iOS 7 te verborgen heeft gemaakt: je kunt aan het icoon niet meer zien welke tijdschriften zich in het Kiosk-mapje bevinden en je kunt het Kiosk-icoon wegstoppen in een mapje.

Downloaden: Offline (gratis, €0,89 per nummer, universeel, iOS 7.0+)

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.