Nutrino: iPhone-app geeft persoonlijk voedingsadvies

Nutrino is een app die eetadviezen geeft op basis van ingevoerde voorkeuren. Je krijgt recepten voorgeschoteld en kunt instellen wat je voedselvoorkeuren zijn, wanneer je je streefgewicht wilt bereiken en meer.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

nutrinoNutrino is een nieuwe iPhone-app, die je helpt om gezonder te eten. De ‘voedingsdeskundige in een app’ kijkt eerst wat je gegevens zijn en wat je wilt bereiken, vervolgens geef je aan wat voor jou de belangrijkste maaltijden zijn en vul je in hoe je gewoonlijk je maaltijd samenstelt. Je kunt ook nog aangeven of je vegetariër/veganist bent of bepaalde allergieën hebt en Nutrino houdt er rekening mee. Nutrino is niet direct een dieetapp, maar je kan het wel op die manier gebruiken. De app is grotendeels Nederlandstalig maar bepaalde delen werken nog niet, zoals afhaalmaaltijden en buiten de deur eten. Je kunt je afvragen of Nutrino dat voor allerlei landen gaat ondersteunen. De app is gratis en bevindt zich in betafase. Toch ziet Nutrino er al mooi uit en werkt prima – als je genoegen neemt met Engelstalige recepten.

Gegevens invullen in Nutrino

Bij het opstarten toon Nutrino een grote Facebook-knop, die je gelukkig kunt negeren. Je kunt op het openingsscherm ook meteen je land kiezen, bijvoorbeeld Nederland. Vervolgens kom je terecht op een scherm waar je je lichaamsgegevens moet invullen: geslacht, leeftijd, lengte, gewicht, tailleomvang en vetpercentage. Met een grappige cartoon geef je aan hoe actief je bent, waarbij je 5 keuzemogelijkheden hebt: van inactief (couch potato) tot energiebom. Je bladert verder naar het scherm waarop je je streefgewicht en de intensiteit van je dieet kunt instellen. Wie 100 gram per week wil verliezen, kan dat. Het maximum is een halve kilo per week, zodat je met deze app niet echt kunt spreken van een crashdieet. Nutrino geeft vervolgens een aanbeveling: in mijn geval om 2.000 calorieën per dag te eten, bestaande uit 225-325 gram koolhydraten, 50-175 gram eiwit en 44-77 gram vet. Helaas is het niet mogelijk om bepaalde eetwijzen te kiezen, bijvoorbeeld weinig koolhydraten en meer vet, wat ik liever had gezien. Je zit daardoor vast aan het tamelijk traditionele (en inmiddels wat achterhaalde low fat-eetadvies. Maar goed, het is hier niet de plek om dieetinzichten op de proef te stellen en verderop in de app komt het gelukkig alsnog goed.

Voorkeuren aangeven in Nutrino

Je bent nog niet helemaal klaar. Sterker nog, het echte werk komt straks pas. Om te beginnen moet je aangeven welke maaltijden voor jou het belangrijkst zijn. Krijg je tijdens het ontbijt maar weinig naar binnen, dan zet je de schuifknop naar links. Ben je iemand die vooral tijdens de lunch flink gaat bunkeren, dan gaat de schuifknop naar rechts. Je kunt ook aangeven om de drie snacks die je tussen de maaltijden door eet groot of klein qua hoeveelheid moeten zijn. Zo kun je het eetadvies afstemmen op je eigen eetlust. Bovendien kun je per maaltijd aangeven of je zelf kookt, een kant-en-klaarmaaltijd in de magnetron gooit, een afhaalmaaltijd neemt of naar een restaurant gaat. Leuk bedacht, maar het werkt nog niet en je hebt ook niet de mogelijkheid om dan maar handmatig de voedingswaarde van je buitendedeur-maaltijd in te voeren. Op een apart scherm geef je aan of je vegetariër bent. Binnenkort komen de opties veganist, glutenvrij en melkproductenvrij erbij.

Daarna komt het echte werk. Je moet vier schermen doorbladeren, met foto’s van producten. Met je vinger sleep je een product naar de boodschappenzak voor ontbijt, lunch en diner. Je kunt ook bepaalde producten naar de prullenbak slepen, als je ze niet eet. Eet je zoals ik geen brood, dan gooi je dat weg. Het gaat om brede productcategorieën zoals rundvlees, fruitshakes, pannenkoeken, ontbijtgranen en dergelijke. Het kost best wat moeite om dit voor alle drie maaltijden goed te doen, want het is niet altijd zwart-wit. Ik eet bij het ontbijt bijvoorbeeld nooit groente, maar zou er ook geen bezwaar tegen hebben als de app bijvoorbeeld een omelet met stukjes broccoli voorstelt. Als je dit goed wilt doen, ben je wel een kwartiertje bezig. Maar dan: alles is ingevuld en de app kan advies geven. Nutrino toont je een dagmenu, met meerdere opties om uit te kiezen. Ik kan bijvoorbeeld een gebakken ei met kaas maken of een Thaise geroosterde groentesalade. Ai, dat laatste komt natuurlijk omdat ik had aangegeven dat ik best groente bij het ontbijt wil eten, maar het betekent wel dat ik ‘s ochtends een maaltijdsalade met bijna 20 ingrediënten moet maken! Da’s veel teveel werk. Gelukkig kun je aangeven dat je een maaltijd niet wilt maken. Je krijgt dan een alternatief.

Recepten en boodschappen

Eet je een maaltijd wel, dan geef je dat aan in de app. Je kunt ook meteen de benodigde boodschappen op een lijstje zetten. Bij elk recept staat het aantal calorieën en het aantal carbs. Bij sommige recepten is er zelfs een knop om de boodschappen online te kopen, maar ook dat is een functie die (nog) niet werkt. De recepten gaan bovendien uit van 4 personen, wat nogal vreemd is als je bedenkt dat de eetadviezen juist heel erg persoonlijk zijn. Die flexibiliteit biedt de app niet en bij het doen van boodschappen zul je dan ook rekening moeten houden met kleinere hoeveelheden. Je kunt ook geen boodschappenlijstje maken op weekbasis, want je weet niet welk eetadvies je morgen krijgt.

Al met al een handige app, maar wel eentje die nog wat nadelen heeft. Zo moet je bij het opstarten van de app allerlei gegevens over jezelf invoeren (zoals gewicht en geboortedatum), terwijl de app dat ook makkelijk uit de gekoppelde Withings- en Facebooks-accounts had kunnen halen. Een ander punt is dat je niet echt kunt afwijken van de eetadviezen. Je kunt wel kiezen voor kant-en-klaar, maar krijgt dan maar een stuk of vijf opties zoals 1 kop aardbeien, een bak probiotische yoghurt met frambozen of twee kleine peren. Hmm, als ontbijt? Het invullen van afhaalmaaltijd of buiten de deur eten werkt nog niet. De snacks zijn ook wat vreemd: ik zou een appel of bakje aardbeien verwachten, maar Nutrino verwacht dat ik gegrild fruit met hazelnoten of gepocheerde peren met kaneel ga bereiden. Twix of een stroopwafel? Vergeet het maar. Bewerkelijke koekjes met marshmallows maken volgens aanwijzingen in de app, mag echter wel.

Uiteindelijk krijg je een overzicht zoals bovenaan dit artikel. Ik ben aardig op weg met eiwit en vet, maar de voorgeschreven hoeveelheid koolhydraten ga ik zo te zien niet halen. Het maximale aantal punten dat je kunt halen is 100. Nutrino gaat daarbij uit van het calories in, calories out-principe. Als je maar een bepaalde hoeveelheid calorieën eet, afgestemd op je hoeveelheid lichaamsbeweging, val je vanzelf af. Of die aanpak je aanspreekt zul je zelf moeten bepalen. In ieder geval levert Nutrino de maaltijdsuggesties die je zonder veel nadenken hoeft te volgen om te zien over hoeveel weken je je streefgewicht hebt bereikt.

Downloaden: Nutrino (gratis, iPhone, iOS 5.0+)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 november 2013, 14:19
Categorieën Eten en drinken, Lifestyle
Onderwerpen dieet, voeding

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.