Interview: Telegraaf-app krijgt betaalde sectie, vernieuwde iPhone-app in februari

De Telegraaf op de iPad is op de schop gegaan en snel gaat ook de iPhone-versie onder het mes. Wij vragen de krant naar ontwikkelingen.

telegraaf interviewAfgelopen maandag kwam Telegraaf HD uit, de nieuwe iPad-app van de Telegraaf. De app bleek zó goed gelukt dat er concurrentie dreigde voor de eigen papieren krant. Daar is iets op gevonden: een betaald onderdeel dat over een maand of twee aan de app zal worden toegevoegd. Ook zal rond die tijd de vernieuwde iPhone-app van de Telegraaf verschijnen, bleek tijdens een gesprek dat iPhoneclub had met Patrick Loppé, manager mobile & video van Telegraaf Media Nederland en Menno Biesiot van ontwikkelaar PINCH.


De nieuwe iPhone-app van de Telegraaf ziet er anders uit dan gangbare nieuws-apps, die de artikelen meestal presenteren in de vorm van lijstjes. Er is gekozen voor een layout die voor elk katern anders is en die zowel in landscape als portrait automatisch wordt gevuld met het belangrijkste nieuws. Elk vakje wordt gevuld, maar dat is wat de lezers van de Telegraaf ook wel gewend zijn: een gezellige drukke opmaak met veel foto’s. De ontwikkeling van de nieuwe app kostte 4 maanden designtijd en daarna nog eens 4 maanden voor de ontwikkeling door PINCH.

Patrick Loppé:

We wilden met Telegraaf HD drie dingen bereiken: het moest onze eigen identiteit uitstralen, het moest om nieuws draaien en de iPad-beleving moest goed zijn. De ene keer staat het artikel hier, de andere keer staat het aan de andere kant. Alles wordt automatisch gevuld, een ingewikkeld samenspel. De duiding van de redactie zorgt ervoor dat bepaalde artikelen groter zijn dan andere. De grootte van het lettertype geeft de urgentie weer.

Liefst geen witruimte

De hele redactie is betrokken geweest bij de nieuwe app. Die krantengedachte is terug te zien in de lay-out van de app: een steeds wisselend blokkenschema met allerlei nieuwtjes, waarbij je oog over de pagina kan glijden. Appmakers vinden het mooi als er flink wat witruimte tussen de artikelen staat, maar de krantenmakers van de Telegraaf wilden het liefst dat alle witruimte werd gevuld.

Menno Biesiot:

De eerste versie van de app kreeg als feedback dat er teveel witruimte was. Dat is nu opgelost door het grootte van het lettertype te variëren. Als de kop te lang is tonen we de foto niet en krijg je meteen de artikeltekst te zien. Het is een klus om al die scenario’s af te vangen: alles moet in het grid passen. Als het niet past komt er automatisch een andere fontgrootte. Dan zijn er nog wat andere dingen die we kunnen wijzigen en als het dan nog steeds niet past, krijg je puntjes achter de titel te zien. De redactie kan dan nog ingrijpen op koppen, zodra het artikel live staat.

Voorbeelden van die ingekorte titels liggen voor het oprapen in de app: ‘Winterbanden in trek bij dieven’ wordt op de voorpagina ingekort tot ‘Winterbanden gestolen’. Als er dan nog steeds lege vakjes overblijven, vult de Telegraaf dit met tweets van redacteuren. Dat er daardoor wel eens persoonlijke tweets tussen staan, ziet de krant niet als een probleem: “Dat is juist wel leuk, dat er ook wat grapjes en luchtiger zaken voorbijkomen.”

telegraaf 2

Meer content in betaalsectie

Als je de app opstart wordt dynamisch gekeken wat de belangrijkste nieuwsitems zijn in een bepaald katern. Start je binnen 5 minuten de app opnieuw op, dan krijg je te zien wat er in de cache is bewaard. Na meer dan 5 minuten wordt de pagina’s compleet opnieuw opgebouwd en krijg je verse content te zien. In feite zijn de nieuwsberichten identiek aan wat je ook op Telegraaf.nl kunt vinden, maar door de opmaak lijkt het wat meer verrijkt. Op een aantal plaatsen is ruimte gemaakt voor reclame, die aanvankelijk waren gevuld met advertenties van Groupdeal en verwijzingen naar acties in de eigen webshop, maar inmiddels grotendeels zijn vervangen door advertenties van externe partijen. Het is de bedoeling dat er op termijn winst wordt gemaakt met de app.

Patrick Loppé:

Traditioneel zijn we natuurlijk een krantenbedrijf met daarnaast een online tak. In de app zien we die twee dingen samenkomen. Voor ons geeft dat de kans om er meer uit te halen dan alleen advertising, dus dat is iets waar we even goed over na moesten denken. De app is nu helemaal gratis. Dat zal na twee maanden ook het geval zijn, maar er komen een aantal zaken bij zoals columns, uitgebreidere artikelen en regiokaternen voor Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam. De grote verhalen die we in de krant hebben, de reportages en dat soort zaken, die gaan we ook opnemen in deze app. Dat wordt een betaalde sectie. Daarnaast kan het gebeuren dat je straks interstitials te zien krijgt als je door secties heen bladert, dus paginavullende advertenties. Die komen op een natuurlijk manier voorbij en liggen qua formaat heel dichtbij advertenties in een krant of in een magazine. Uit sessies met gebruikers kwam dat ze niet doodgegooid wilden worden met advertenties. Er is veel mogelijk, maar we willen eerst voorzichtig zijn. Het kan tegen je gaan werken.

telegraaf 3

Nieuwe iPhone-app in februari

Een deel van de krantenabonnees heeft al een digitaal Plus-abonnement: zij betalen €1,50 per maand en hebben dan toegang tot de replica van de krant. Zij krijgen straks ook volledige toegang tot alle secties in de app, ook het nieuwe onderdeel met primeurs, langere artikelen, reportages en columns van bijvoorbeeld Johan Cruijff. Daarnaast wordt het mogelijk om een digitaal abonnement te nemen. Dat moet samen met advertising en een m-commerce-omgeving waar acties draaien voor voldoende omzet zorgen.

Patrick Loppé:

We gaan de iPhone-app ook compleet updaten. Die wordt op dit moment gebouwd, we hebben daar net het designtraject van afgerond. De nieuwe app is ergens in februari 2013 klaar. Het wordt dan een universele app met push notificaties. De Android-app wordt ook universeel en wordt synchroon ontwikkeld, maar die komt iets later, dus in maart 2013. De iPhone-app ligt qua stijl dichtbij de iPad-app, met wisselende blokken, portret- en landschapsfoto’s, dezelfde navigatie die tevoorschijn komt. Zeker bij de grotere Android-toestellen kun je wat meer brengen op zo’n scherm. Je hoeft je niet te beperken tot een lijstweergave. Het is wel een beslissing geweest om dit te doen, het is voor mensen toch wennen. In die zin is het wel gewaagd. Op Android is dat nogal een uitdaging, want het mag niet ten koste gaan van de performance. Bij de iPad-app is niet alleen de app en het design nieuw, maar ook de hele back-end. De redactie kan daardoor veel sneller schakelen. met de oude app duurde het nog 10 minuten voordat er een update van een artikel online kwam, nu is het in 2 seconden doorgevoerd.

‘De ouderwetse kranten-app verdwijnt’

Binnenkort komt er ook een nieuwe versie van de kranten-app aan, de versie waarbij je door een digitale versie van de papieren krant kunt bladeren. De update ligt bij Apple en kan elk moment in de App Store komen. Er zitten wat nieuwe functies in, zoals voorlezen van het nieuws.

Patrick Loppé:

De kranten-app is bedoeld voor mensen die toch nog de krantenervaring willen hebben of die de krant gemist hebben, bijvoorbeeld omdat ze op vakantie zijn. Maar het is de krant lezen door de verkeerde bril. Het is ontworpen voor papier, niet voor een scherm. Ik kan me voorstellen dat de krantenapp over een paar jaar niet meer bestaat en dat het helemaal opgaat in deze nieuwe app. Wat concurrentie betreft zien we vooral NU.nl en NOS. Qua redactionele formule concurreren we niet met NU.nl. We hebben natuurlijk allebei het liefst een primeur, maar zij zijn wat feitelijker in het nieuws, wat korter. Wij zullen als er iets in Den Haag gebeurt gaan kijken wat het voor iemand op straat betekent. We geven het nieuws wat meer kleur. NOS is een beetje hetzelfde verhaal. Daarnaast concurreren we natuurlijk ook met de kranten AD, Volkskrant en NRC, die toch ook weer allemaal een eigen stempel hebben. In die zin is het wel een beetje een afgekaderde markt. Als je kijkt naar de kranten, dan is de Telegraaf het verst richting NU.nl en NOS opgeschoven. RTL is een apart verhaal, omdat die uit de tv-hoek komen. Als er iets gebeurt in de wereld ga je naar NU.nl of naar Telegraaf.nl, maar niet naar de RTL365-app.

Reacties: 9 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.