GVB 2.0 voor Amsterdams openbaar vervoer krijgt nieuw uiterlijk

De GVB-app heeft een complete restyling gekregen. De app ziet er anders uit, maar de bediening is nog moeizaam. Zo kun je niet snel zien welke bussen en trams er vanaf een bepaalde locatie vertrekken.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Startscherm GVB-app.De GVB-app van Moop Mobility heeft een update gekregen. Versie 2.0 van de app heeft een nieuw uiterlijk en kan nu ook buiten Amsterdam plannen. Wil je van Amsterdam naar Utrecht dan kan dat: de app geeft reizen per bus, trein, metro, tram en veerboot aan. De app ziet er mooier uit, maar is er niet intuïtiever op geworden (waarover later meer). Nieuw is dat je een routekaart te zien krijgt bij een geplande reis. Zo zie je meteen hoe de gekozen bus of tram rijdt. De app is voorzien van nieuwe vertrektijden en reisbegeleiding. De screenshots in de App Store zijn nog van de oude app, dus je zult zelf GVB moeten installeren om de vernieuwingen te zien.

Ik heb de eerste versie van de app vrij intensief gebruikt en vond het altijd maar onhandig dat er geen knop aanwezig is om alle openbaar vervoer-opties op je huidige locatie snel te tonen. Soms sta je ergens op straat en wil je weten waar de dichtstbijzijnde OV-mogelijkheden zijn. Je ziet in de verte een tram aankomen en wilt snel beslissen of het slim is om die tram te nemen. Bij de oude versie van de app moest je nogal omslachtig naar een apart scherm gaan, de haltes in de buurt ophalen, daarna met via een priegelige interface op een punaise tappen en alle getoonde lijnen aantappen om de actuele vertrekinformatie te zien. Stoppen er vier lijnen bij een halte, dan moet je viermaal dezelfde handeling uitvoeren om een compleet beeld te krijgen waar je zoal naartoe kan. Kortom: je kon beter naar de halte lopen en op de aangeplakte informatie kijken.

Update: Inmiddels is er een nieuwe versie van de GVB-app uit, die veel van de bezwaren uit dit artikel heeft opgelost. Goed werk!

In de nieuwe versie van de app is dat niet verbeterd. Je moet nog steeds 3 schermtaps doen voordat je kunt zien welke haltes er in de buurt zijn. De locatieknop werkte bij mij niet, zodat ik handmatig ‘westermarkt’ heb ingevoerd. Er verschijnen zoeksuggesties in beeld, maar die zijn pas relevant op het moment dat je het hele woord ‘westermarkt’ hebt ingetikt. Bij ‘westermark’ denkt de app nog steeds dat ik naar het dorp Laren wil. Niet logisch voor een app die op het openbaar vervoer van Amsterdam is gericht.

Bij de vernieuwde reisplanner moet je even wat tijd erin steken om te wennen aan de nieuwe interface. De app gaat niet uit van een lineaire werkwijze (‘als je het vertrekpunt hebt ingevoerd en de bestemming is nog niet ingevuld, dan zul je wel de bestemming willen instellen’). In plaats daarvan ga je steeds vanuit het reisplanscherm vooruit-en-terug tappen naar vervolgschermen. Dat is een aanpak die wel meer OV-planningsapps hanteren, maar die van de gebruiker nogal wat schermtaps vraagt – niet handig als je tijdens een hoosbui snel reisinformatie moet opvragen. Dat het ook anders kan, toont bijvoorbeeld de app Infomaps, waarbij je met twee schermtaps de eerstvolgende reismogelijkheid in beeld krijgt. Infomaps kan ook veel sneller de bestemmingen tonen, omdat die lokaal in de app worden bewaard. Bij de GVB-app moeten de haltes steeds via een internetverbinding worden opgehaald, wat nogal lang kan duren. Thuis op een Wi-Fi-verbinding zat ik een minuut te wachten om vertrektijden van Westermarkt op te vragen. Als je met een slechte verbinding bij de Heineken Music Hall staat, kun je sneller even naar het station lopen en op de infoborden kijken. Omdat de meeste tramhaltes in Amsterdam al jarenlang op dezelfde plek staan, was het slimmer geweest om die informatie gewoon als statische informatie in de app op te nemen. Dat het tijd kost om vertrektijden op te halen, begrijp ik wel. Maar het ophalen van de beschikbare haltes moet veel sneller kunnen.

De eerder aanwezige info over de OV-chipkaart en de dichtstbijzijnde plekken waar je OV-chipkaarten kunt kopen of opladen, kon ik niet meer in de app vinden. In de App Store-omschrijving worden die nog wel genoemd. Wat de instellingen is er maar één mogelijkheid: het al dan niet tonen van een kaartje bij het plannen van een route.

Qua design is er wel over de app nagedacht. Het ziet er wat frisser en minder als ‘standaard iOS-design’ uit, door gebruik te maken van kaartjes en icoontjes en door een zijwaarts schuifmenu te maken zoals we van de Facebook-app kennen. Niet meer de vier zwarte menuknoppen onderin beeld, maar een menu dat zichtbaar wordt door op een knopje linksboven te tikken. Qua mooi willen zijn scoort GVB een dikke voldoende, wat gebruiksgemak betreft is het aanmodderen.

Downloaden: GVB (gratis)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 6 oktober 2012, 18:11
Categorieën Navigatie, Nederlandse apps, Reizen
Onderwerpen gvb, openbaar vervoer

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.