Gebruik mobiel bankieren in Nederland in 2012 verdubbeld

Het gebruik van mobiele bankierapps is in Nederland in 2012 sterk gestegen. ING, Rabobank, SNS Bank en ABN Amro zagen het gebruik afgelopen jaar verdubbelen.

mobiel bankieren appHet aantal gebruikers van mobiele bankierapps is afgelopen jaar verdubbeld. Het blijkt uit cijfers van de vier grote banken ING, Rabobank, ABN Amro en SNS Bank. De twee grootste spelers zijn Rabobank en ING, met elk meer dan 1 miljoen klanten. Bij ABN Amro zijn 760.000 klanten bezig met mobiel bankieren en bij SNS Bank is 10% van de klanten aan het bankieren met een app, zo achterhaalde de NOS.

In totaal heeft 42 procent van de smartphonebezitters een bankierapp geïnstalleerd. Volgens de banken is het opvragen van het saldo de meestgebruikte functie van de apps. “Rondom de salarisbetalingen is er altijd een grote piek”, zegt David-Jan Janse van de Rabobank. “Mensen willen weten of het geld al op de rekening staat. Consumenten kijken ook vaak in de winkels of ze genoeg geld hebben om af te kunnen rekenen.” In 2013 zal het gebruik van mobiele bankierapps nog verder stijgen, verwachten de banken.

Klanten vragen op hun mobiele telefoon ongeveer twee keer zo vaak hun saldo op als achter de pc. Bij de Rabobank schatten ze dat 10 tot 25 procent van de klanten die mobiel bankieren geen gebruik meer maken van de websites van de bank. De bank is van plan om in de mobiele apps binnenkort reclame voor producten aan te bieden, iets wat op de normale websites al vaker wordt gedaan. Ook komen er nieuwe mogelijkheden bij, zoals het afsluiten van een reisverzekering vanaf de smartphone. Voor klanten van de Rabobank verandert er in 2013 nog meer: de bank stopt met de verkoop van telefoonabonnementen, telefoons en prepaidkaarten. De bank vindt na zes jaar dat de verkoop van mobiele abonnementen teveel afstaat van de kernactiviteit, bankieren. Rabo Mobiel heeft 90.000 klanten met een postpaid-abonnement, die voorlopig gewoon kunnen blijven doorbellen en sms’en totdat hun contract afloopt. Ook zijn er 70.000 prepaidklanten die hun simkaarten nog gewoon tot nader order kunnen blijven opwaarderen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 januari 2013, 12:03
Categorie Financiën
Onderwerpen ing bankieren, mobiel bankieren, rabobank

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.