App-gebruikers op iPhone loyaler dan op Android

Volgens onderzoek van Localytics keren app-gebruikers steeds vaker terug naar dezelfde applicatie. App-gebruikers met een iPhone zijn loyaler aan eenzelfde app dan Android-bezitters.

iPhone-apps retentioniPhone-gebruikers komen vaker terug naar dezelfde app dan mensen met een Android-toestel: 35 procent van de iPhone-gebruikers start een app 11 keer of vaker op, terwijl dit 23 procent is op Android. Een gedownloade app werd in 2011 gemiddeld vaker gebruikt dan in het jaar daarvoor. 31 procent van de gebruikers start een app 11 keer of vaker op, een toename van 5 procent ten opzichte van 2010. Dit blijkt uit onderzoek van Localytics.

Het zou volgens Localytics steeds minder vaak voorkomen dat een iPhone-app maar één keer wordt gebruikt: in 2011 zou 22 procent van de app-gebruikers een applicatie maar één keer opstarten, terwijl dit 26 procent was in 2010. De trends lijken vooral gunstig voor ontwikkelaars die geld verdienen met in-app advertenties, omdat de banners vaker worden bekeken door één gebruiker. Ook apps met in-app aankopen kunnen baat hebben bij het stijgende aantal terugkomende gebruikers, omdat de kans groter is dat je de waarde gaat inzien van deze aankoop.

Localytics 2010-2011

Localytics maakt wel een kanttekening bij de cijfers: installeert een iPhone-bezitter een app op een nieuwe iPhone, dan wordt deze door de app weer als nieuw geregistreerd. Hierdoor lijkt het voor Localytics alsof een app weer voor het eerst wordt gebruikt, terwijl dezelfde gebruiker hem ook al vele malen vaker kan hebben opgestart. Volgens Localytics kopen iPhone-bezitters bijna twee keer zo vaak een nieuwe iPhone dan een ander toestel, vergeleken met Android. In andere woorden: wie ooit een iPhone heeft gekocht, zal dat in het vervolg waarschijnlijk weer doen. Volgens Localytics zijn Android-bezitters veel minder platformtrouw.

Localytics iPhone Android

Apps worden over het algemeen ook vaker gebruikt. Volgens Nielsen steeg het gemiddelde aantal geïnstalleerde smartphone-apps afgelopen van 32 procent naar 41 procent en groeide het internetverbruik van apps van 73 procent naar 81 procent.

Localytics baseert zijn bevindingen op eigen cijfers over het derde kwartaal van 2011, dat wordt vergeleken met het derde kwartaal van 2010. Het bedrijf heeft doorgaans een goed inzicht in de app-markt: de technologie van Localytics is onder andere terug te vinden in de apps Skype, Doodle Jump en The New York Times. Hierdoor kan het bedrijf het gedrag van veel iPhone-bezitters meten.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 juni 2012, 13:55
Categorie Uncategorized
Onderwerp locatie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.