Angry Birds Transformers iPhone iPad

Angry Birds Transformers: actiegame in de reeks is Game van de Week

Angry Birds Transformers is misschien wel het raarste deel in de Angry Birds-reeks. Een actiegame met varkens en snavels.

Angry Birds Transformers iPhone iPadHet Angry Birds-deel waarvan je niet wist dat ie zou komen, is uitgekomen. Angry Birds Transformers is na een testperiode in Australië nu ook in Nederland en België te downloaden… en het deel verschilt nogal van de traditionele Angry Birds-games. De game brengt de Transformers-autorobots en de kwade snavels bij elkaar in een actiespel waarin je aan de lopende band varkens schiet, of juist hun puinhoop ontwijkt.

Dit is een herpublicatie van onze review van 15 oktober, omdat Angry Birds Transformers onze Game van de Week is.

Angry Birds Transformers schietenAngry Birds Transformers opent met een introvideo die zo uit de originele Transformers-tekenfilm had kunnen komen, ware het niet dat de robots allemaal bestaan uit snavels of eieren. Het spel zet in kleur en geluid meteen een foute jaren 80 toon en die wordt doorgezet in de game zelf. Daarin loop of ren je als Angry Birds-in-transformeroutfit langs verschillende stellages met varkens.

Meer snelheid dan ooit

Die varkens slinger je dit keer niet omver, maar je schiet ze aan gort terwijl je er langs loopt. Je hebt steeds beperkte tijd om na te denken hoe je schiet. De ene keer is een direct schot op een varken handig, de andere keer kan je een stellage omver mikken door een schot op een ijsblok. Ook dynamiet is een grote vriend om varkenstorens in te laten storten. In de gameplay ligt de nadruk nu meer dan ooit op snelheid. Zeker als je na een paar levels in de game met een knop moet omschakelen naar je Autobird-vorm, zodat je rijdend instortende gebouwen kan ontwijken.

Er zit een rem op de hoeveelheid Autobird die je elk level kan gebruiken en dat zorgt ervoor dat je zo snel als mogelijk weer terug wilt gaan naar je lopende robotvorm. Die overschakelingen leveren de beste momenten op in Angry Birds Transformers. Twee torens ontwijken en in de eerste lopende meters meteen een toren met dynamiet neerhalen, zorgt met de geluidseffecten erbij voor een kleine kick. Een kleine adrenalinerush die een beetje vergelijkbaar is met het uitvoeren van een aaneenschakeling aan nauwkeurige sprongen in Angry Birds Stella.

Angry Birds Transformers puin ontwijken

In-app aankopen in Angry Birds Transformers

Angry Birds Transformers voor de iPhone en iPad maakt gebruik van in-app aankopen waarmee je sneller aan upgrades komt voor je gevleugelde actiehelden komt. Wie recente delen in de Angry Birds-serie heeft gespeeld, weet dat je snel verleid zal worden om aankopen te doen in het spel. In Angry Birds Go kon je karts op allerlei manieren aankleden met in-app aankopen en ook in Angry Birds Epic werd je team pas echt snel sterker door zelf in de buidel te tasten.

Ook Transformers is een echte freemium-game. Zo kan je bijvoorbeeld uitgaven doen om je benzine weer bij te vullen. Zonder benzine kan je natuurlijk even niet meer verder spelen. En ook nu kan je weer fysieke investeringen doen in het spel. Wie Telepods koopt in de speelgoedwinkel, kan de Angry Birds laten scannen door het spel en ermee spelen in de game.

Conclusie Angry Birds Transformers review

De combinatie van Angry Birds en Transformers is vergezocht, maar een perfect excuus voor de actiegame die het is geworden. De combinatie van snel schieten en getimed instortende bouwwerken ontwijken is pakkend, en de jaren 80-saus er bovenop zorgt ervoor dat je bij vlagen het gevoel hebt echt een leuke arcadegame te spelen. Helaas is het, zoals bij alle nieuwe Angry Birds, wel met een slag om de arm: we weten nu nog niet hoelang Angry Birds Transformers leuk is zonder in-app aankopen te doen.

• Angry Birds als actiegame is lekker!
  • Geinig jaren 80-sausje

• Behangen met in-app aankopen