Apple neemt virtual reality-expert Doug Bowman in dienst
Apple is steeds meer geïnteresseerd in virtual reality. De nieuwste aanwinst is Doug Bowman, een vooraanstaande onderzoeker op het gebied van VR en augmented reality. De indiensttreding van Bowman is de zoveelste aanwijzing dat Apple met iets bezig is op het gebied van virtual- of augmented reality.
Financial Times ontdekte dat Bowman sinds kort aan de slag is bij Apple. Daarmee hebben ze een gerespecteerde figuur uit de industrie in dienst genomen. Bowman wordt gezien als een van de top-onderzoekers op het gebied van VR in de Verenigde Staten en won daar ook diverse prijzen voor.
Bowman is vooraanstaande VR-onderzoeker
Voorheen was Bowman hoogleraar informatica bij Virginia Tech, waar hij onderzoek deed naar de user interface in driedimensionale omgevingen. Ook onderzocht hij wat de voordelen zijn als de gebruiker wordt ondergedompeld in een virtuele wereld. Het gaat daarbij om zogenaamde fully immersive VR zoals je bij de Oculus Rift en HTC Vive ziet. Maar Bowman deed ook onderzoek naar augmented reality, een techniek die als het ware een extra laag over de werkelijkheid heen legt zoals Google Glass dat eerder al probeerde. Ook de Microsoft Hololens werkt op die manier.
Het aannemen van de VR-topman gooit weer wat verse olie op het vuur dat Apple bezig is met virtual- of augmented reality. Tot nu toe hebben we nog weinig van Apple op dat gebied gezien, maar achter de schermen schijnt het te borrelen van de ideeën. In oktober vorig jaar werkte Apple samen met U2 om met de Oculus Rift een nieuwe videoclip te promoten.
Wat is Apple van plan met virtual reality?
Door de jaren heen heeft Apple meerdere bedrijven overgenomen die gespecialiseerd zijn in VR en AR. Ook kaapte Apple onder meer een werknemer bij Microsoft weg voor een AR-project. In 2007 dook het eerste gerucht op, toen Apple een VR-headset patenteerde.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple met toch echt wel iets aan hun hardware gaan doen. Wat dat betreft kan je Apple mac’s vergelijken/zien als een console ala PS4.
De GPU specs lopen zwaar achter. Op dit moment support Oculus Apple hardware niet meer. Omdat ze simpelweg niet krachtig genoeg zijn.
@Rob: Een PC moet 90 fps stabiel kunnen renderen @ 2160×1200. Ook moet de Oculus direct worden gekoppeld aan de GPU om latency te verminderen.
Om Elite dangerous te kunnen spelen moet je minimaal een 980 GPU hebben. En dit is nog maar het begin.
Over 2 jaar zal de resolutie worden opgeschroefd, misschien verdubbeld. Daardoor moeten de GPU prestaties worden vervierdubbeld.
Dit kan Apple nooit bijhouden. De systemen zullen wel 5000 euro moeten gaan kosten Apple kennende…
vr is ok with mobile screens with 4k but bellow you see the pixels , like on the samsung vr you can see the pixels even on its higher res screen , iphones really need a better screen for this to be a must have , but if you can put up with the pixels on your vr it is fun to use in the cinema modes as that would make your itunes movies look super cool to watch