Apple en Google vechten om exclusieve games

Apple en Google bieden game-uitgevers marketingdeals en extra reclame aan als ze titels exclusief houden. Er is een strijd om exclusiviteit losgebarsten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

smartphone-wars-gamesApple en Google proberen gameontwikkelaars te verleiden om hun beste titels exclusief op iOS of Android uit te brengen. Dat zegt de Wall Street Journal, na gesprekken met diverse bronnen. Apple en Google bieden de gameontwikkelaars prominente plaatsing op de homepage van de App Store of Google Play aan en beloven dat de games uitgebreide aandacht krijgen in allerlei marketinguitingen. Als je volgende keer opvallende banners voor Boom Beach in de App Store ziet (bij de release meteen gebombardeerd als ‘Keuze van de redactie’), is dat misschien niet omdat het een kwalitatief goede game is, maar omdat Apple er een exclusief contract uit heeft weten te slepen.

Het is bovendien een game die flink wat geld oplevert: Boom Beach heeft een paar weken na verschijning al een stevige positie veroverd in de lijst met Top Opgebracht. Een soortgelijke situatie bestond al veel langer in de markt voor gameconsoles: bedrijven zoals Nintendo, Sony en Microsoft spreken graag exclusiviteit af om toptitels als eerste te mogen uitbrengen. In ruil voor een bepaalde periode van exclusiviteit krijgen de game-uitgevers hulp bij de promotie van hun titel. Het leidde tot de console wars, die nu de sprong naar mobiel lijken te hebben gemaakt.

Plants vs. Zombies 2

Bekende voorbeelden, naast het eerder genoemde Boom Beach, zijn Plants vs. Zombies 2 en Cut the Rope 2. Naarmate Android-gebruikers steeds meer ontdekken dat ze ook games kunnen downloaden met hun toestel, is het voor Apple’s App Store-team belangrijker geworden om exclusiviteit af te spreken. Het redactieteam van de App Store houdt meer rekening met de titels die worden aanbevolen door het team dat de relaties met ontwikkelaars onderhoudt.

Helemaal nieuw is dat natuurlijk niet: al vanaf het begin van de App Store kreeg EA de mogelijkheid om aangepaste pagina’s te maken in de App Store en werd bijna elke nieuwe EA-game hevig gepromoot. Bij het eerder genoemde Plants vs Zombies 2 was dat ook het geval: EA sprak als uitgever van deze game een twee maanden durende exclusiviteit met Apple af. Apple maakte zelfs een aparte iTunes-pagina met apps die exclusief op iOS verkrijgbaar zijn online. In het geval van Plants vs Zombies 2 circuleerden geruchten dat Apple fors had betaald om de game exclusief te mogen aanbieden. Apple ontkende.

Gameloft doet niet mee

Inmiddels zijn er andere partijen bij gekomen, zoals Rovio, Supercell, Zynga en King.com en heeft de arena zich verplaatst van hardcore gamers naar candycrushende kinderen en landbouwgewassen verbouwende moeders. De keuze van de redactie van deze week is dan ook FarmVille 2, want Apple weet dat ze er een breed publiek mee kunnen aanspreken. Toch lukt het niet altijd met exclusieve deals. Gameloft, het bedrijf achter titels zoals Asphalt, wilde een exclusiviteitsdeal met Apple maar besloot uiteindelijk om gelijktijdig op iOS en Android te release. Voor Gameloft was onduidelijk wat ze ermee zouden winnen.

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 juli 2014 om 22:25
Onderwerp

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.