SquareOne voor Gmail: overzichtelijk dashboard van je mail

SquareOne voor iPhone deelt je mailbox in als een dashboard. Plaats contacten in aparte groepen, en zet die op stil wanneer je wil.

squareone‘Je mailbox overzichtelijker maken’. Het is een claim die we in iedere App Store beschrijving van een mail-applicatie wel een keer tegenkomen. Het nieuwe SquareOne, een rustige app voor Gmail gebruikers, probeert die overzichtelijkheid echter op een originele manier te bewerkstelligen. De applicatie zet je mail in een dashboard met overzichtelijke vierkante vlakken die je zelf mag inrichten. Kies bijvoorbeeld aparte vakken voor VIP, werk, familie en vrienden, of nog specifieker: voetbalteam, werkproject, reistickets, betalingen. Daarna geef je ze een eigen icoon. Door een binnengekomen mailtje naar links te slepen kun hem ze in een bepaald vak zetten. Daarna komt mail van deze afzender automatisch daar terecht.


Wanneer je met SquareOne begint laat de app je eerst wat statistieken zien. Zo lees ik dat mijn ’email-situatie’ 56,6% erger is dan die van andere power-users, dat ik de afgelopen maand meer dan 1500 mailtjes heb ontvangen en mijn gemiddelde reactietijd 15 uur was. Voor mij is dat misschien interessant om te weten, maar we moeten deze korte statistische update natuurlijk vooral zien als een gimmick waarmee SquareOne zijn eigen nut wil bewijzen: je wordt overspoeld, wij kunnen je helpen. Na dit korte intermezzo kan je met indelen beginnen. Je vindt al je mailtjes nu bij Unsorted, en kan ze vanaf daar naar een speciaal mailvak dirigeren.

squareone 2menu 2

Om een nieuw vak aan te maken kies je simpelweg een naam, icoon, en kleur van het icoon. Daarbij is de keuze zeer uitgebreid: er zijn zakelijke maar ook speelse pictogrammen, voor ieder wat wils. Ook fijn: door een vak naar rechts te slepen zet je een (op dat moment) minder belangrijke categorie op stil. Zo word je onder werktijd niet gebombardeerd met onzinberichten van je voetbalteam, en zet je op vakantie fijn dat langetermijn-project van werk even uit. Op die manier ontvang je dus alleen mail die je op dat moment belangrijk acht.

Wat betreft indeling doet SquareOne erg denken aan todo-app Tick, die ook met vierkante vlakken met iconen en cijfertjes werkt om overzicht te bieden. Belangrijk verschil: waar Tick’s kleuren en iconen de app vooral een druk uiterlijk geven, blijft SquareOne gelukkig een stijlvolle app, waar veel mensen mee uit de voeten zullen kunnen. De ontwikkelaars van apps als SquareOne en Tick gaan ervan uit dat mensen visueel zijn ingesteld, en beter het overzicht bewaren als verschillende onderwerpen en afzenders een verschillende plek en uiterlijk krijgen.

mail 2gesprek 2

Visueel maar bewerkelijk

Die visuele opdeling in vakken is zeker een verfrissende en mooie afwisseling op de verticale scrolbare lijst in de meeste mail-apps, maar het is de vraag of iedereen hieraan kan wennen. Buiten het feit dat het bewerkelijk kan zijn om iedereen aan categorieën toe te wijzen krijg je natuurlijk ook veel mails van nieuwe contacten, die nog niet per se in een hokje te plaatsen zijn. En wat te denken van collega’s die vrienden worden, en je weer naar een andere categorie moet verslepen. Ook het muten van bepaalde groepen kan erg handig zijn, maar hoeft niet altijd in je voordeel te werken. Als die collega van dat langetermijnproject mailt dat iemand is overleden, ben jij de enige op vakantie die zijn condoleances niet heeft kunnen sturen.

Uiteindelijk willen wij best geloven dat SquareOne door zijn visuele insteek meer overzicht biedt, maar of mensen het geduld hebben om hun tradionele manier van mailen te ontwennen vragen we ons af. Misschien hadden de ontwikkelaars er beter aan gedaan om die leuke statistieken in het begin van de app ergens te laten terugkomen. Dan konden ze mensen bijvoorbeeld laten zien of hun reactietijd door het gebruik van SquareOne daadwerkelijk wordt verminderd. Op dit moment is SquareOne alleen met Gmail-adressen te gebruiken, maar andere mail-cliënten volgens snel.

Downloaden: SquareOne (gratis, iPhone, iOS 7.0+)

Reacties: 0 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.