Review: Parrot Zikmu, speakers ontworpen door Philippe Starck

Review van de Parrot Zikmu-speakers, ontworpen door Philippe Starck. De speakers zijn met elkaar gekoppeld via Bluetooth en kunnen behalve muziek van iPhone en iPod touch ook streaming audio van de desktop afspelen.

zikmu starckDe inmiddels 60-jarige Philippe Starck heeft in zijn leven al van alles ontworpen: van windmolens tot horloges. Dit jaar is er een serie speakers in opdracht van Parrot bij gekomen. Parrot probeert door het inschakelen van designers meer aandacht aan het uiterlijk van producten te besteden. Bij de pas gelanceerde Grande Speccio (een Android-fotolijstje) is dat ook het geval, alleen is daar de ontwerper Martin Szekely, iets minder bekend dan Philippe Starck. Bij de Parrot Zikmu-speakers is in ieder geval sprake van een opvallend uiterlijk. En dat geldt niet alleen voor de speakers zelf: ook de verpakking is apart.

Verpakking en inhoud

zikmu trombone caseDe Parrot Zikmu-speakers zijn namelijk verpakt in een trombone-achtige case: de verpakking ziet eruit alsof je er een muziekinstrument in zit. Omdat de speakers in feite in een dikke laag foam zijn verpakt is het geheel een stuk compacter dan wanneer Parrot voor een rechthoekige doos had gekozen. Dankzij een handgreep kun je met deze speakers gewoon over straat en je kunt er zelfs gewoon mee de trein in stappen, mocht je ze willen meenemen naar een feestje.

Binnenin vind je de twee speakers, een afstandsbediening, usb-stick met software voor Windows, twee dock-inleggers voor de iPhone en iPod en een handleiding. De afstandsbediening is uitgevoerd in hetzelfde materiaal als de voet van de speakers: hoogglans zwart. De afstandsbediening die Parrot bij deze speakers levert is voorzien van de bekende knoppen: aan/uit, play/pauze, vooruit, achteruit, volumeknoppen en een selectieknop voor de audiobronnen.

Draadloze speakers

Het gaat bij Parrot Zikmu om een set draadloze speakers. Draadloos wil zeggen dat er Wi-Fi- en Bluetooth-technologie is ingebouwd om muziek te streamen van de computer naar de speakers en tussen de twee speakers onderling. Tijdens het gebruik moet je nog wel beide speakers afzonderlijk op het stopcontact aansluiten. De dik uitgevoerde kabel is moeilijk aan het oog te onttrekken, tenzij je de kabel weet weg te werken achter een plant of plint. De stroomkabel sluit je aan op de onderkant van de speaker, waar ook een aansluiting voor analoge stereo (RCA) aanwezig is.

Wat de draadloze technologie betreft: beide speakers zijn via Bluetooth met elkaar verbonden. Die Bluetooth-verbinding kun je ook gebruiken om muziek af te spelen vanaf een ander apparaat, bijvoorbeeld een mobiele telefoon met Bluetooth. Je telefoon moet daarvoor wel ondersteuning bieden voor het Advanced Audio Distribution Profile (A2DP). Dit is bij de iPhone 3G, de iPhone 3GS en diverse andere smartphones het geval. Het is mogelijk om maximaal 10 apparaten te koppelen met de speakers.

Voor de iPhone is er een makkelijker manier om muziek af te spelen: via de iPhone-dock. Eén van beide speakers heeft een iPhone-dock (ook geschikt voor iPod touch, nano en classic), de ander beschikt over aanraakgevoelige instellingsknoppen voor de luidsprekers. De zuiltjes zijn 75 centimeter hoog, hebben een voet van hoogglans zwarte kunststof met daar bovenop een met stof beklede speaker.

Audiokwaliteit

Audiofielen zijn het zelden met elkaar eens, welke speakers de beste kwaliteit leveren. Er zijn merken voor de echte freaks en laten we eerlijk zijn: Parrot hoort daar (nog) niet bij. Parrot staat vooral bekend als leverancier van carkits, digitale fotolijstjes en andere lifestyleproducten. Toch heeft de hoge prijs van de Parrot Zikmu-speakers niet alleen te maken met het inhuren van designer Philippe Starck, maar ook met de gebruikte technologie. Parrot heeft bijna drie jaar onderzoek gedaan en heeft specialisten ingehuurd om deze speakers te ontwikkelen. Voor het doorsnee oor leveren de speakers een uitstekende kwaliteit. Ze hebben een vermogen van 100 Watt en een frequentiebereik van 50 Hz tot 20 kHz.

Zogenaamde NXT-technologie zorgt voor 360 graden surround sound, zodat je de speakers overal in de woonkamer kunt neerzetten. Eén van de geheimen van de geluidskwaliteit – en met name wat de weergave van lage tonen betreft – zit verborgen in de speaker zelf: in de voet is namelijk een subwoofer verwerkt. De Zikmu-speaker kan diverse muziekstijlen aan.

[flickr]set:72157622728136215[/flickr]

Muziek afspelen vanaf de desktop

De Parrot-speakers zijn nogal veelzijdig wat het afspelen van muziek betreft. Maar wat de desktopsoftware betreft moet je als Mac-gebruiker toch op een houtje bijten. De meegeleverde software, zoals het Parrot Audio Configuration Tool, is volgens de handleiding alleen geschikt voor Windows-gebruikers (vanaf Windows XP). De enige manier om muziek af te spelen vanaf een Mac is dan ook via Bluetooth en dat is niet echt een succes: de muziek stottert soms. Nu beschikt vrijwel elke Mac over ingebouwde Bluetooth, dus dat is geen probleem. Wie wat beter rondkijkt op de website van Parrot ontdekt trouwens dat Parrot Audio Configuration Tool wel degelijk voor Windows én Mac verkrijgbaar is. Deze tool werkt overigens ook via Bluetooth en zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld de equalizer-instellingen kunt wijzigen. Mocht je een (Windows-)PC zonder Bluetooth hebben, dan is het mogelijk om gebruik te maken van Wi-Fi. Is je computer met ee Ethernet-kabel gekoppeld aan een accesspoint, dan kun je ook op deze manier verbinding maken. Parrot levert naast het genoemde tool ook de Parrot Sound Manager mee, om de verbinding tussen PC en speakers via Wi-Fi te maken.

Andere apparaten

Bij de meeste iPod- en iPhone-speakers heb je de mogelijkheid om ook andere apparaten aan te sluiten. Dat werkt bij de Zikmu-speakers maar gedeeltelijk. Je kunt natuurlijk de RCA-aansluiting aan de onderzijde van de speakervoet gebruiken als je een platenspeler of cd-speler wilt aansluiten. Wat echter ontbreekt is een gebruikelijke aansluiting om ook je 3,5 mm audio-apparaat aan te sluiten, bijvoorbeeld als je een gewone mp3-speler (niet die van Apple) hebt. Eventueel kun je een RCA-adapterstekker kopen om de aansluiting geschikt te maken voor 3,5 mm maar voor de prijs die Parrot vraagt, had het makkelijk even meegeleverd kunnen worden. Wil je de zuiltjes echter alleen voor de iPhone/iPod gebruiken, dan is de set compleet genoeg.

De geluidskwaliteit was in onze test het beste bij het afspelen van muziek, rechtstreeks vanaf de iPhone. Er was geen sprake van gehaper en het was niet nodig om via Bluetooth de speakers te koppelen (dat is bij uitpakken namelijk al gebeurd). Het afspelen van muziek vanaf de desktop is een stuk makkelijker als je Windows-gebruiker bent, want Parrot levert hiervoor alle benodigde software mee. Bij een Mac ben je aangewezen op de standaard Bluetooth-functie van de Mac. Persoonlijk vond ik dat niet ideaal.
Of deze speakers in je interieur passen, is natuurlijk een kwestie van smaak. Wie een strak interieur heeft en de stroomkabels goed weet weg te werken heeft een mooi setje speakers met goede geluidskwaliteit staan. Dankzij de Bluetooth-koppeling tussen beide speakers kun je ze relatief ver uit elkaar plaatsen, zonder dat er een extra kabeltje hoeft te lopen.

Parrot Zikmu speakers

Lees de 19 reacties voor dit artikel of laat zelf een reactie achter »