Phil Schiller vertelt waarom Apple nog steeds 16GB iPhones verkoopt

Waarom verkoopt Apple nog steeds iPhones met 16GB opslag, en waarom komt er geen dikkere iPhone met grotere batterij? Apple-topman Phil Schiller probeert het te verklaren.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Phil Schiller WWDC 2015Naarmate apps en foto’s steeds groter worden, past er eigenlijk steeds minder op een iPhone met 16GB opslag. Ondanks dat blijft Apple deze iPhone met minder opslagruimte verkopen. Waarom is dat? Het is één van de vragen waar Apple’s Senior Vice President of Marketing antwoord op gaf tijdens een interview met Apple-watcher John Gruber.


Apple verkoopt de 16GB iPhone nog steeds, omdat je via iCloud allerlei data online kunt bewaren. Phil Schiller zei het volgende tijdens het interview:

We gebruiken iCloud steeds meer om onze documenten, foto’s, video’s en muziek te bewaren. Klanten die meer letten op de prijs van een iPhone, kunnen hierdoor zonder extra opslagruimte de dag door komen.

Schiller snijdt hier een gevoelig punt aan: hij zegt dat bezitters van een iPhone met 16GB meer op de centen letten, maar beschrijft vervolgens een alternatieve opslagmethode die gebruikers maandelijks geld kost. iCloud laat je immers maar 5GB aan online data bewaren, tenzij je hier een abonnement op afsluit. Kies je ervoor om al je bestanden online in de cloud bewaren, dan heeft dit ook effect op de databundel van je mobiele abonnement.

Het interview met Schiller behandelt nog veel meer onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de batterijduur van de iPhone. Volgens Gruber probeert Apple constant om dunnere iPhones te maken, terwijl ze ook het tegenovergestelde kunnen doen: een iets dikkere iPhone met een veel sterkere batterij. Daar gelooft Schiller niet echt in:

"Ik denk dat we zeer goede keuzes hebben gemaakt."

Als je een dikker product met een grotere batterij maakt, dan is deze ook zwaarder en duurder. Daarnaast heb je langer nodig om hem op te laden. We kijken bij iedere iPhone naar grootte en gewicht, om te zien wat de beste keuze is. En ik denk dat we zeer goede keuzes hebben gemaakt.

Schiller wil dat Apple risico’s neemt en zich agressief op de markt beweegt. Dat zie je volgens hem in de nieuwe 12-inch MacBook, waar slechts één usb-c-poort op zit:

Als we alleen kleine veranderingen maken, wat is er dan nog spannend? We moeten risico’s nemen. Dat is het Apple waar ik wil werken – met lef en bereid om risico’s te nemen.

Het interview met Schiller werd live opgenomen op WWDC. Je kunt er binnenkort naar luisteren in podcastvorm. Lees ook ons eerdere artikel: Is er nog ruimte voor een 16GB iPhone in 2015?

Informatie

Laatst bijgewerkt
10 juni 2015 om 9:17
Onderwerp
Categorie
Apple

Reacties: 31 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.