The App Effect: een kijkje in de gegevens die Vodafone verzamelt

Deze week was het jaarlijkse VINT-symposium in Bussum, waar enkele bekende sprekers zoals Alexander Klöpping en Maarten van Rossem over apps en het internet spraken. Vodafone was er ook bij en gaf zeer interessante informatie vrij.

vodafone-statistiekenDeze week was in Bussum het jaarlijkse VINT-symposium, met deze keer als thema ‘The App Effect‘. Onder andere DWDD-bekendheid Alexander Klöpping en de CEO van Vodafone Nederland, Jens Schulte-Bockum, vertelden over de huidige invloed van apps. De laatstgenoemde deed dankzij de wonderlijke techniek DPI op basis van onderzoek en interne statistieken enkele interessante uitspraken. 


Zo zei Schulte-Bockum dat hij de afgelopen dagen flink met minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in gesprek is geweest om de minister te overtuigen van de visie die Vodafone heeft met betrekking tot datagebruik en hoe zij daar geld voor willen vragen. Hij deed daarbij een opvallende uitspraak: “The Dutch interpretation for net-neutrality is not the best for the society.” Hij doelde daarmee op het plan van Tweede Kamerlid Verhoeven die een motie indiende waardoor consumentenkeuze volgens Vodafone onmogelijk wordt.

Verder had Vodafone ook nog wat interessante statistieken verzameld met betrekking tot gebruik van bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Ook vertelde Schulte-Bockum dat Nederland vooroploopt in het gebruik van smartphones en data, ook al blijkt vandaag uit een Europese vergelijking dat Nederlands juist achterloopt met mobiel internet. Wat betreft het gebruik van Twitter ligt de piek rond 11 uur ‘s morgens, de piek van Facebook is pas ‘s avonds, als de werkende mens op weg gaat naar huis en plannen maakt voor de avond.

Vier soorten gebruikers

vodafone app effect 1Ook een interessant cijfer is de hoeveelheid data die een willekeurige persoon gebruikt, als hij geen smartphone heeft: 0,75MB per dag. Koopt deze persoon een iPhone, dan is daar meteen een verschil in te zien: het gebruik loopt op naar 6 tot 12MB per dag. Daarnaast heeft Vodafone ook onderscheid gemaakt in gebruikers op basis van app-gebruik en heeft daarbij vier groepen geïdentificeerd: De Beginners, de Organizers, de Addicts en de Socializers. Zoals je kunt verwachten zijn de Beginners de mensen die op hun smartphone maar af en toe apps gebruiken. De Organizers zijn de mensen die apps gebruiken om hun dag in te richten, bijvoorbeeld door middel van to-do apps. De Addicts doen dit ook, maar gebruiken daarnaast ook hun smartphone om te gamen, etc. De Socializers zijn voorspelbaar: de mensen die tijdens hun dag veel gebruikmaken van sociale applicaties als Facebook en Twitter. De precieze percentages vind je op de foto’s onderaan de pagina.

Uit de enquête die Vodafone gehouden heeft, blijkt dat meer dan 50 procent van alle mensen toegeven dat apps hun leven hebben veranderd. Ook meer dan 50 procent: de hoeveelheid verkochte smartphones als percentage van het totale aantal verkochte telefoons.

Datagebruik bij Vodafone

Op het einde van de pitch van Vodafone werden ook enkele vragen gesteld aan de CEO. Als antwoord op de vraag waarom Vodafone tegen het initiatief van Verhagen is gaven zij het volgende antwoord:

We zijn tegen elke vorm van content-interventie, behalve als de gebruiker daar om vraagt. Het moment dat mensen ons huidige datapakket gebruiken om ons aanbod te omzeilen, zijn we gedwongen om actie te ondernemen.

Hoewel het antwoord voor meerdere interpretaties vatbaar is, kun je als gemiddelde Nederlander hieruit opmaken dat Vodafone bereid is om bepaalde diensten als WhatsApp en Skype te blokkeren wanneer dat voor Vodafone een gevaar vormt. Gelukkig heeft het telecombedrijf ook een positieve manier bedacht om DPI te gebruiken, want op de vraag hoe het bedrijf extra waarde zou creëren voor haar gebruikers was het antwoord: “We kunnen applicaties aanbevelen bij gebruikers op basis van datagebruik op ons netwerk.”

En tot slot nog wat cijfers uit een persbericht dat na afloop van de presentatie werd verstuurd:

  • Een kleine zes procent van de gebruikers is bereid om te betalen voor standaard toegang tot alle mobiele diensten via mobiel internet.
  • 47 procent wil liever korting dan standaard toegang tot alle diensten. In ruil voor korting zouden zij de keuze willen af te zien van diensten als YouTube, Skype en Whats App via het mobiele internet.
  • 46 procent van de Nederlanders zou helemaal geen mobiel internet meer gebruiken, mochten de prijzen stijgen doordat alle mobiele diensten standaard beschikbaar moeten zijn.

Dat blijkt uit een onderzoek van DirectResearch onder 1.000 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Vodafone.

Reacties: 24 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.