Studie: ‘Early adopters zijn assertief en arrogant’

Early adopters blijken hoog te scoren op assertiviteit en zijn vaak zelfs wat arrogant, zo blijkt uit een onderzoek van Mindset Media onder 25.000 Amerikanen.

Early AdopterNederlanders en Belgen die al sinds 2007 een iPhone hebben mogen zich met recht een early adopter noemen. Gezellige mensen waarmee je makkelijk een biertje kunt drinken? Er is in ieder geval weinig kans dat het gesprek zal stilvallen, want volgens een recent onderzoek onder 25.000 Amerikanen zijn het assertieve en zelfs wat arrogante mensen. Ze scoren ook hoog op leiderschap en dynamiek en zijn bepaald niet bescheiden. Het onderzoek keek naar de persoonseigenschappen van mensen die voorop lopen bij het kopen van nieuwe technologie.

“Een hoop eerdere onderzoeken wijzen op rijke jongemannen als early adopters van technologie”, zegt Sarah Welch, hoofdonderzoeker bij Mindset Media, die het onderzoek uitvoerde in samenwerking met Nielsen Online. “Maar deze studie laat zien dat er karakteristieken zijn die verder gaan dan leeftijd, geslacht en inkomen.” De studie keek naar 20 persoonseigenschappen zoals openheid, creativiteit, zelfvertrouwen en spontaniteit.

Mensen met de hoogste score op leiderschap kochten 68% vaker dan anderen drie computers in de afgelopen twee jaar. Assertieve mensen blijken 62% vaker dan gemiddeld een nieuwe mobiele telefoon te kopen, zodra deze op de markt komt. De resultaten zijn niet echt verrassend, denkt Welch. Moderne leiders zijn gewend om vooruit te kijken en zijn geïnteresseerd in wat er op hun afkomt. Assertieve types zijn gewend om kansen te pakken: wanneer ze een interessant nieuw product zien, gaan ze recht op hun doel af.

De vroege technologiekopers bleken opvallend laag te scoren op bescheidenheid en dat schijnt volgens het onderzoek verband te houden met merkengekte: de neiging om ook bij andere spullen voor luxemerken te kiezen.

Via: Reuters

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 juni 2008, 9:00
Categorie Achtergrond
Onderwerpen nielsen, onderzoek

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.