‘Plastic iPhone 5c vormde een marketinguitdaging voor Apple’

De keuze om in de marketing van de iPhone 5c de plastic behuizing te benadrukken vormde een uitdaging voor Apple. Dat stelt marketing-expert Ken Segall, die zelf ook jaren voor Apple heeft gewerkt.

Ken SegallDe plastic iPhone 5c vormde een uitdaging voor Apple als het om marketing gaat. Die uitspraak had van elke willekeurige analist kunnen komen, maar in dit geval gaat het om een grote naam in de marketingwereld. Ken Segall is creative director en gespecialiseerd in de marketing van techproducten. Hij heeft een lange historie bij Apple en kan dus ook meepraten over de afwegingen bij de marketing van producten. Hoewel officiële cijfers ontbreken, is inmiddels wel duidelijk dat de iPhone 5c niet het succes is wat Apple hoopte dat het zou worden. Integendeel zelfs, Apple zou dit jaar alweer al met de verkoop willen stoppen.

Ken Segall is zoals gezegd geen onbekende in de marketingwereld. Bij Apple was hij onder meer verantwoordelijk voor de welbekende Think Different-slogan, hij was een van de bedenkers van de naam iMac en speelde een belangrijke rol bij de marketing van producten van Apple en Intel. Ook schreef hij het boek Insanely Simple, waarin hij Steve Jobs’ passie voor eenvoud uitgebreid belicht en die toeschrijft aan het bedrijf dat Apple tegenwoordig is.

In een blogpost getiteld ‘Apple’s avonturen met plastic’ schrijft Segall:

Steve Jobs had gelijk. Apple doet niet aan goedkoop. Het [Apple] maakt producten voor mensen die ontwerp, eenvoud, kwaliteit en een geweldige ervaring belangrijk vinden en daar graag wat meer voor betalen. Op een van deze gebieden een compromis sluiten zou een schending van het ‘Grote Gebod’ zijn.

Dus was de keuze voor een plastic behuizing dan een verkeerde keuze? Segall vindt van niet. De keuze voor plastic is niet nieuw voor Apple. De iPhone 3G en 3GS hadden bijvoorbeeld een plastic behuizing. De marketing-expert denkt dan ook dat het meer te maken had met de status die het toestel door de jaren heen heeft gekregen. Na de 3GS is Apple met plastic gestopt en een nieuwe iPhone van plastic zou ‘overduidelijk’ een marketinguitdaging vormen. Marketing kan volgens Segall een hoop, maar ‘een slecht product tot een sensatie maken’ is daar geen van. Niet dat hij daarmee wil zeggen dat de iPhone 5c een slecht product is.

Harde conclusies aan de moeizame verkoopstart van het toestel wil Segall niet verbinden. Plastic was een belangrijk onderdeel van de strategie achter de iPhone 5c. Iedereen herinnert zich nog de video getiteld ‘Plastic Perfected’ met hoofdontwerper Jonathan Ive in de hoofdrol die het toestel ‘unapologetically plastic’ noemt. Door sterk de nadruk te leggen op de positieve kant van plastic werd het negatieve aspect minder belangrijk, verklaart Segall. “Maar er was ook een zeker risico.” Bijvoorbeeld omdat Samsung’s Galaxy-toestel hiervoor vaak ten opzichte van de iPhone werd bekritiseerd. Hoewel dit het nieuwe product perfect omschreef zoals Apple bedoelde, werd het juist gebruikt in alle negatieve berichtgeving over de tegenvallende verkopen van de iPhone 5c. “Niet helemaal zoals Apple het had bedoeld”, aldus Segall.

https://www.youtube.com/watch?v=utUPth77L_o

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 19 februari 2014, 7:30
Categorie Apple
Onderwerpen iPhone 5c, marketing

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.