Office 2019

Dit is er nieuw in Office 2019 voor Mac

Microsoft gaat de komende weken Office 2019 beschikbaar stellen voor de Mac. De opvolger van Office 2016 is al beschikbaar voor mensen met een volumelicentie. Later volgen een versies voor andere gebruikers. Wat is er nieuw en met welke nieuwe functies moet je rekening houden?

Office 2019

Office 2019 voor Mac bestaat uit de onderdelen Word, Excel, PowerPoint en Outlook. Daarnaast zijn er de onderdelen Project, Visio, Access en Publisher, maar die zijn alleen beschikbaar voor Windows-gebruikers. Na de release komen er geen nieuwe functie meer bij, maar zal Microsoft alleen beveiligingsupdates uitbrengen. Als je lid bent van de abonnementsdienst Office 365 dan zullen veel functies je al bekend in de oren klinken. Toch zijn er nog steeds mensen die liever voor een eenmalige licentie betalen en daarom verschijnt nu na drie jaar weer een los pakket.

Wil je de allernieuwste functies, dan kun je dus beter kiezen voor Office 365. Office 365 ProPlus krijgt zelfs maandelijks nieuwe functies erbij, Office 2019 helemaal niet. Bedrijven met een volumelicentie kunnen nu al met Office 2019 aan de slag op macOS en Windows. De overige gebruikers krijgen de komende weken de kans om te upgraden. Daarnaast komen Exchange Server 2019, Skype for Business Server 2019, SharePoint Server 2019 en Project Server 2019 nog beschikbaar voor bedrijven. Meer info is hier te vinden.

Office 2019 Word

Microsoft wil uiteraard liever dat je overstapt op Office 365, waarbij je jaarlijks een bedrag betaalt. Je krijgt daar ook wat extra’s bij zoals 1TB OneDrive-opslag en de mogelijkheid om op meerdere pc’s te installeren. Office 2019 kun je maar op één computer tegelijk gebruiken.

Nieuw in Office 2019

In Outlook is de belangrijkste vernieuwing de komst van de ‘Focussed Inbox’. Dit heet in het Nederlands ‘Postvak in met prioriteit’. Er wordt automatisch onderscheid gemaakt tussen belangrijke mailtjes en bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Je bepaalt zelf of je dit in- of uitschakelt.

Ook bevat Outlook nu ondersteuning voor @-mentions, zoals je kent van WhatsApp en andere berichtenapps. Als iemand jouw naam heeft genoemd en er een @ voor zet krijg je een extra melding. Zo kun je extra de aandacht van iemand trekken, bijvoorbeeld als die persoon een todo moet uitvoeren.

Er zijn ook nieuwe functies die je in alle Office-progrmma’s terugvindt. Zo kun je in Word, Excel en PowerPoint 3D-modellen importeren die je in Paint 3D hebt gemaakt. Je kunt .svg-bestanden importeren en kunt gebruik maken van Microsoft’s vertaaldienst.

"Hello" is written on the PowerPoint canvas in digital ink.

Aan andere nieuwe functies hebben we als Mac-gebruikers helemaal niets. Zo is er verbeterde ondersteuning van Windows Ink voor het gebruik van een stylus op touchscreens. Dit is vooral bedoeld voor de Surface-tablets. Zolang Apple geen Mac met aanraakgevoelig scherm uitbrengt heeft het voor Microsoft geen zin om deze functie geschikt te maken. Met Windows Ink kun je bijvoorbeeld een haastig getekende cirkel of driehoek automatisch laten omzetten naar strakke lijnen. Ook kun je met de stylus een rekensom uittekenen, die Office vervolgens voor je uitrekent. Dit werkt op een soortgelijke manier als de wiskunde-apps MyScript Calculator en Photomath.

Bij Word kun je nu kiezen voor een donker thema, wat mooi aansluit op de nieuwe donkere modus in macOS Mojave. Ook is er de nieuwe voorleesfunctie ‘Read Aloud’ die in de Nederlandse taal werkt. De dicteerfunctie zet spraak om naar tekst, maar hiervoor is nog geen ondersteuning in het Nederlands.

In Excel zijn er nieuwe formules bijgekomen en bovendien zijn bestaande formules gemakkelijker uit te voeren. Op een pagina bij Microsoft zie je welke functies dit zijn. Daarnaast kun je je data op meer manieren visualiseren, bijvoorbeeld op een wereldkaart. Zo kun je bijvoorbeeld verkoopcijfers per werelddeel mooi op een geografische wijze laten zien. Daarnaast is er nu een trechterdiagram (zie hieronder) en kun je tijdlijnen maken.

Office 2019 Excel

In PowerPoint vind je nieuwe Zoom- en Morph-functies. Met Zoom krijg je tijdens een presentatie een overzicht van alle dia’s, zodat je snel kunt springen naar de dia die je wilt laten zien. Eigenlijk is het dus meer een uitzoomfunctie. Morph is een nieuw overgangseffect waarbij je dia’s mooi in elkaar kunt laten overlopen. Dit ziet er vooral mooi uit als twee dia’s er vrijwel hetzelfde uit zien.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 september 2018, 16:30
Categorie Diensten
Onderwerpen microsoft office, office

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.