Nielsen: ‘Er is nauwelijks sprake van een iPhone-effect’

Volgens een onderzoek van Nielsen is er nauwelijks sprake van een iPhone-effect: net als vóór het tijdperk van de iPhone kijken mensen eerst naar prijs, betaalmogelijkheden en netwerkkwaliteit.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

roger entnerVolgens een analyse van Nielsen Company is het telefoontoestel niet de belangrijkste factor wanneer mensen op zoek zijn naar een nieuw telefoonabonnement. Nielsen deed onderzoek in het derde kwartaal van 2006, toen nog niet bekend was dat Apple de iPhone zou uitbrengen (de eerste geruchten verschenen in november/december 2006). Ze vergeleken deze cijfers met het eerste kwartaal van 2009, toen de iPhone al behoorlijk was doorgedrongen.

Er zijn mensen die een abonnement bij AT&T afsluiten omdat ze dan een iPhone kunnen krijgen, maar toen én nu kijken mensen eerst naar andere zaken, zoals prijs, gezinsbundel, betaalopties, mogelijkheden om binnen het netwerk gratis te bellen, reputatie, aanbevelingen van anderen en netwerkkwaliteit.

We moeten het belang van de iPhone dan ook niet overschatten, meent een auteur van PC World: in mei was wereldwijd slechts 1,5% van de verkochte telefoons een iPhone. Samsung verkocht in diezelfde maand 17,8 procent van de telefoons. Uit de cijfers van Nielsen is op te maken dat er nauwelijks sprake is van een iPhone-effect: mensen kiezen hun mobiele abonnement nog steeds op basis van vrijwel dezelfde factoren. De specifieke telefoon die ze exclusief via een bepaalde operator kunnen krijgen staat net als voorheen pas op nummer 7 in de prioriteitenlijst. Wel zijn er verschuivingen zichtbaar: netwerkkwaliteit en reputatie zijn minder belangrijk geworden. Klantenservice is zelfs helemaal uit het lijstje verdwenen.

nielsen onderzoek

Het lage marktaandeel van de iPhone heeft er onder andere mee te maken dat de iPhone nog niet in alle landen verkrijgbaar is, maar daar wordt aan gewerkt. Nielsen ondervraagt maandelijks 25.000 mobiele telefoongebruikers en doet dat al jaren.

Via: Nielsen

Naschrift: Nog even een toelichting op het cijfer 1,5%. Het gaat hier niet om het totale marktaandeel van iPhones die in de VS rondlopen, maar om het aandeel van de iPhone in de totale toestelverkopen wereldwijd in de maand mei. Dit was voor Apple een zeer ongunstige maand, omdat de meeste mensen die een iPhone 3G wilden hebben er al eentje hadden gekocht. Plus dat er rond die periode al heel wat geruchten gingen over een nieuw model.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 12 augustus 2009, 10:26
Categorie iDevices
Onderwerpen markt, nielsen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.