iPhone-critici kunnen leren van iPod-debuut

Bij de lancering van de iPod klonk bijna dezelfde kritiek als nu bij de iPhone: de iPod had interessante functies, maar was te duur en zou maar een klein marktaandeel veroveren.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

first-ipod.jpgToen de eerste Apple iPod werd aangekondigd in oktober 2001 zei IDC-analist Bryan Ma dat Apple moeite zou hebben in de consumentenelectronica-markt, waar de marges aanmerkelijk lager zijn dan Apple gewend is bij computers. Andere critici zeiden dat consumenten weliswaar interesse hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat consumenten ze ook gaan kopen. Circuit City twijfelde of ze de iPod wel zouden gaan verkopen. Klinkt bekend? Dat kan kloppen, want critici van de iPhone gebruiken veelal dezelfde argumenten.

Needham-analist Charles Wolf zei in 2001: “Gezien Apple’s positionering van het product, is het waarschijnlijk dat het maar een klein marktaandeel in de mp3-spelermarkt gaat in nemen, ondanks de baanbrekende functies. Een krant noemde de iPod een ‘luxe-item’ en TechTarget betitelde het als één van de slechtste feestdagenkado’s voor 2001. We weten allemaal hoe het nadien is gegaan: Apple verkocht 100 miljoen iPods en heeft de markt stevig in z’n greep.

Over de iPhone wordt gezegd dat Apple rekening moet houden met enorme concurrentie in de toch al overvolle markt, de iPhone is te duur, zal maar door een beperkt aantal mensen worden gekocht en Apple zal er nog wel achterkomen dat het maken van een mobiele telefoon moeilijker is dan ze aanvankelijk hadden gedacht. We zullen zien, maar laten we de opmerkingen van analisten niet altijd te serieus nemen.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 4 februari 2013, 16:36
Categorie Achtergrond
Onderwerp kritiek

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.