iPhone 3G: onze brandende vragen aan T-Mobile

Nu T-Mobile bijna alle informatie over de iPhone 3G op de website heeft bekendgemaakt blijven er toch nog een paar vragen over, die we aan woordvoerster Priscilla Tomasoa hebben voorgelegd.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Priscilla TomasoaNu het stof rond de Nederlandse iPhone-aankondigingen is neergedwarreld en T-Mobile de tijd heeft gehad om alles goed op een rijtje te zetten, blijven er toch nog een aantal vragen over. Wat moeten we bijvoorbeeld denken van de wachtlijsten die overal in het land zijn geopend? En hoe zit het met de iPhone met T-Mobile-logo die op het forum van One More Thing is gesignaleerd? Wij belden met Priscilla Tomasoa, aanspreekpunt voor de pers bij de lancering van de iPhone 3G van T-Mobile.

Voordat we beginnen even de opmerking dat er op dit moment twee waarheden zijn: het officiële standpunt vanuit het hoofdkantoor van T-Mobile en de manier waarop lokale shops en medewerkers die standpunten interpreteren. Beide zijn van belang, want T-Mobile kan wel zeggen dat er geen officiële wachtlijsten zijn, maar als een winkel heeft besloten om toch met wachtlijsten te gaan werken dan heb je daar als klant toch mee te maken.

Vooraf wil de woordvoerster kwijt dat:

… T-Mobile de iPhone3G vanaf 11 juli a.s. zal voeren. Meer dan deze informatie is op dit moment nog niet beschikbaar. Wel kan ik aangeven dat het voor die datum geenzins mogelijk is om bij T-Mobile een bestelling te plaatsen of het toestel te reserveren. Dat statement staat nu ook op onze website: www.t-mobile.nl.

Het officiële beleid is om geen intekenlijsten en wachtlijsten te hanteren. Hoe gaat T-Mobile om met shops die toch kiezen voor een intekenlijst?

Het toestel is in Nederland alleen bij T-Mobile verkrijgbaar. Specifiekere informatie over verkoopkanalen volgt volgende week. Als andere winkels lijsten bijhouden, dan moeten zij dat zelf weten.

T-Mobile voorziet toestellen soms van een eigen logo en roze T-Mobile-branding. De meeste mensen hebben liever een toestel zonder uiterlijke aanpassingen, dus de iPhone 3G zoals die door Apple op de keynote is getoond. Hoe gaat het definitieve toestel eruit zien?

Het toestel dat T-Mobile op de markt zal brengen ziet er hetzelfde uit.

(dus zonder logo’s en roze thema’s)

Meerdere mensen vertellen dat ze in de winkel hun T-Mobile-contract al 4 maanden voor het einde van de contractduur konden verlengen, zodat ze op 11 juli op een iPhone-abonnement kunnen overstappen. Hoe zit dat?

Nee, het verlengen van abonnementen kan standaard vanaf 3 maanden voor einde contractdatum.

Activatiekosten: zoals ik het nu begrijp betalen bestaande klanten die hun abonnement verlengen geen activatiekosten, nieuwe klanten betalen 26,25 euro bij aanschaf van een iPhone en 52,50 euro bij aanschaf van andere toestellen. Klopt dat?

Dat is deels correct: in het geval van een iPhone i.c.m. een iPhone abonnement betalen bestaande klanten (zij die na contractperiode overstappen naar een iPhone abonnement) geen aansluitkosten. In de andere gevallen betaal je 50% van de aansluitkosten. Toelichting op aansluitkosten: dit zijn kosten die niets te maken hebben met het toestel, maar met de aansluiting. Dus kosten die je maakt voor een nieuwe aansluiting. Dat is een algemene post die vaker in rekening wordt gebracht. De standaardprijs hiervoor is euro 52,50. Regelmatig vallen deze kosten weg door promotionele kortingen die de dealer hierop kan geven.

Kun je de iPhone straks ook online kopen of moet je naar de winkel?

Specifieke informatie over de verkoopkanalen wordt pas in de loop van volgende week bekend gemaakt.

Wat zijn de toestelprijzen bij Zakelijk Optimaal?

In combinatie met het standaard Zakelijk Optimaal abonnement en Pocket Internet Totaal Plus voor 28,88 euro per maand kost de iPhone3G 65,- euro.

Verschillende mensen zeggen dat KPN de iPhone ook gaat verkopen. Heeft T-Mobile nu wel of niet een exclusief contract voor langere termijn?

T-Mobile biedt iPhone3G als enige aan in Nederland. Op verdere details over de afspraken tussen T-Mobile en Apple kan ik niet ingaan, dat is tussen de twee bedrijven.

Heb je voor de iPhone een speciale iPhone-SIM nodig, of werken alle T-Mobile-SIM’s in het toestel?

In feite kun je elke T-Mobile abonnementssimkaart in het toestel stoppen. Voor een optimale werking -bijv in het geval van Visual Voicemail- dient het juiste prijsplan, namelijk een iPhone abonnement, op de SIM geactiveerd te zijn.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 november 2009, 1:46
Categorie Providers
Onderwerpen abonnementen, t-mobile, vragen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.