Forbes: ‘Early adopters moeten niet zeuren’

Volgens een artikel in Forbes moeten early adopters die de iPhone hebben gekocht niet gaan zeuren als Apple straks een nieuw model uitbrengt. Maar zijn het wel de early adopters die gaan zeuren, of zijn het eerder de risicomijdende early majority die tot het laatste moment wacht met kopen?

iPhone early adopters hebben pechAls Apple later dit jaar snellere, betere iPhones uitbrengt is er volgens het businessblad Forbes geen reden tot boosheid. Zulke mensen moeten vooral zichzelf voor het hoofd slaan waarom ze zo dom zijn geweest om nog een iPhone te kopen, terwijl alle voortekenen aanwezig zijn dat er een nieuwe generatie aankomt. Forbes’ advies: als je nog steeds geen iPhone hebt gekocht, doe jezelf een lol en wacht nog even.

Op het eerste gezicht lijkt de opmerking van Forbes een grote open deur. Natuurlijk is het logisch dat ruim een jaar na de aankondiging van de eerste iPhone er nu echt weer iets nieuws moet verschijnen. Maar wie had de plotselinge prijsdaling in augustus zien aankomen? En de 16GB-upgrade van de iPhone was blijkbaar voor Apple zo oninteressant, dat ze het op Macworld maar achterwege hebben gelaten. De 3G iPhone zal niet binnen een paar weken verkrijgbaar zijn, maar echt lang kan het ook niet duren: AT&T bouwt haar 3G-netwerken uit, Broadcom heeft een energiezuinige 3G-chip uitgebracht en er komen rooksignalen uit het hoofdkwartier van Apple zelf: de 16GB iPhone zou nodig zijn om grotere videodownloads aan te kunnen. Als zelfs Steve Jobs tijdens de keynote klaagt over de lange laadtijd van nytimes.com, moet er wel iets veranderen.

Maar misschien heeft Forbes wel gelijk op een ander punt: als je op dit moment pas overweegt om een iPhone te kopen, ben je iemand die misschien niet bestand is tegen de onzekerheid die het bezit van een iPhone met zich meebrengt. “Kan ik ‘m wel hacken? Wat als Apple tussendoor met een update komt? Hoe zit het met garantie?”, dat soort overwegingen. In de commentaren zegt iemand ironisch:

Yah, that’s exactly why I quit buying cars and televisions and computers and heaven forbid, cell-phones 10 years ago. Manufactures kept coming out with new and better models. Now I’m sitting here with a fist full of cash. Would someone please tell me when the innovation will end so I can finally buy something?

Waarschijnlijk zullen de echte early adopters niet zeuren wanneer Apple met een nieuw toestel uitkomt. Zij hebben immers een jaarlang plezier gehad van hun aankoop en dat is langer dan de meeste van hen gewend zijn. Wie wel zullen zeuren, zijn de mensen die op het laatste moment besluiten om nog een iPhone te kopen. Om een maand later (de dag nadat ze nog het recht hadden om hun toestel terug te brengen) te ontdekken dat er een nieuw model aankomt. Maar die groep kun je nauwelijks nog early adopters noemen… early majority klinkt beter. Op deze pagina wordt het nog eens duidelijk uiteengezet.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 9 februari 2008, 14:26
Categorie Achtergrond
Onderwerpen forbes, marketing

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.