Belgische iPhone-vrouwen dol op Facebook en gratis apps

Sanoma Magazines Belgium heeft een onderzoek gedaan onder vrouwelijke Belgische iPhone-bezitters. Daaruit blijkt dat de vrouwen dol zijn op Facebook en gratis apps.

flair-iphoneSanoma Magazines Belgium heeft een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van de iPhone onder vrouwen. Tijdens het onderzoek keek Sanoma welke vrouwen een iPhone bezitten en hoe ze het toestel hebben gekocht. Ook wilden de onderzoekers weten wat de vrouwen zoal met hun iPhone doen. Van de 5.500 onderzochte lezeressen beschikt 1,7 procent over een iPhone. Opvallend was dat Flair (3,7%) en Libelle (2,4%) veel hoger scoren. Ook blijken magazines met een hoger sociaal profiel meer lezeressen te hebben met een iPhone.


Dat klinkt logisch: wie sociaal hoger op de maatschappelijke ladder staat heeft vaak meer geld en is dus ook sneller in staat om een dure smartphone zoals de iPhone te kopen. De enige uitzondering hierop is het blad Feeling: wel een sociaal hoger profiel, maar een gemiddeld percentage iPhone-gebruiksters (1,7%).

flair-appUit de studie blijkt dat 44% langer dan één jaar een iPhone heeft. Een bijna even grote groep van 40% zegt heel recent een iPhone te hebben gekocht of gekregen. Zestig procent van de vrouwen surft minstens eenmaal per week met hun iPhone op internet. Ze gaan meestal naar Google, Facebook of websites van kranten. De cijfers van Facebook zijn wel verrassend: 77% van de ondervraagde vrouwen zit op deze sociale netwerksite, 1 op de 3 bezoekt de site minstens eenmaal per dag en bij de 15- tot 24-jarigen gebruikt 60% de iPhone om Facebook te bezoeken. Netlog blijkt de iPhone-bezitters niet te kunnen boeien. Vrouwen die niet mobiel internetten zeggen dat ze liever een vaste computer gebruiken.

Van de onderzochte vrouwen heeft 60% ooit zelf een app geïnstalleerd, meestal via iTunes. Eén op de drie vrouwen deed dit zelf, de overige vrouwen riepen hulp erbij in. De Belgische vrouwen kiezen liever (75%) gratis apps met reclame, dan dat ze ervoor betalen.

Sanoma Magazines Belgium voerde het onderzoek in het tweede kwartaal 2010 uit onder 5.500 vrouwen in heel België. Ondanks alle enthousiasme over de iPhone en apps zijn er nog weinig eigen apps van Sanoma België. Flair bracht met Flair Love wel een app uit waarmee je door aan een rad te draaien een ‘spannende opdrachten voor twee’ te zien krijgt.

Reacties: 30 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.