Toekomst na 10 jaar App Store

Op 10 juli 2008 opende Apple voor het eerst de deuren van de App Store. Op de iPhone 3G en de originele iPhone kon je eindelijk apps downloaden op je toestel. Iedereen had zo zijn favoriet (deel vooral je allereerste app in onze Praat mee over 10 jaar App Store!) en inmiddels is de App Store gevuld met miljoenen apps. Naast het terugkijken werpen we in dit artikel ook een blik vooruit. We kijken daarmee naar drie ontwikkelingen: het streamen van apps, de mogelijke samenvoeging van de App Stores en de komst van AR-apps. Is het downloaden van apps over tien jaar verleden tijd? Gaat Apple de App Store op iOS en macOS écht samenvoegen?

Voorspelling #1: straks alleen nog apps streamen

In de afgelopen tien jaar is er veel veranderd in de App Store. Gratis en betaalde apps zijn aangevuld met allerlei abonnementsmodellen, waarbij je bijvoorbeeld een vast bedrag per maand betaalt om een app te kunnen blijven gebruiken. Toch is de App Store in de basis al die jaren hetzelfde gebleven: je tikt op de koopknop en de app wordt lokaal op je iPhone of iPad geïnstalleerd. Dat gaat eigenlijk tegen de trend in, want als je kijkt naar films en muziek, dan wordt er eigenlijk steeds minder gedownload en is streamen de norm geworden. Waarom bij de App Store nog niet?

In Apple’s eigen viering voor #10jaarAppStore staan ze stil bij alle hoogtepunten. Streaming is daarbij het vijfde hoogtepunt, want mede dankzij de App Store is het streamen van muziek en films de normaalste zaak van de wereld geworden. Het is juist de App Store die bijgedragen heeft aan het succes van streaming, maar de downloadwinkel zelf werkt nog met het ouderwetse model. Toch zie je dat er nu zo langzamerhand al een verschuiving plaatsvindt, waarbij we vooral moeten kijken naar die andere downloadwinkel: de Google Play Store.

App-icoontjes uit de App Store.

Google Instant Apps: apps streamen vanuit de store
Na een testperiode startte Google in 2017 met instant-apps. Je kan daarmee een app proberen op je eigen toestel, zonder dat je deze hoeft te downloaden of installeren. Dat bespaart vooral veel tijd en ruimte op je toestel, omdat je niet hoeft te wachten totdat de hele app geïnstalleerd is. Dit zal vooral bij games van pas komen, omdat die over het algemeen een stuk groter zijn dan een simpele nieuws-app. Apple heeft zelf ook ooit iets bedacht om ruimte te besparen met App Thinning, maar de manier van Google zit anders in elkaar.

Voor games lijken we sowieso die kant op te gaan. Volgens geruchten werkt Google aan een eigen spelcomputer, met een streamingdienst voor games. Als dat er inderdaad aan zit te komen en het blijkt een groot succes te zijn, is het zeker niet ondenkbaar dat de App Store dit op een gegeven moment over gaat nemen of met iets soortgelijks komt.

Toch zijn er ook een aantal bezwaren. Om een app te kunnen streamen heb je altijd en overal een goede internetverbinding nodig. De afgelopen tien jaar is dit flink verbeterd en ook de komende tien jaar wordt er gewerkt aan het verbeteren van de infrastructuur, bijvoorbeeld met 5G-netwerken, zodat iedereen een razendsnelle en stabiele verbinding heeft. Er zullen echter altijd plekken zijn waar dit niet optimaal is. Hoewel je dan altijd kan terugvallen op het downloaden van een app, kan dit de streamingervaring minder goed maken.

Een ander bezwaar is dat je met het streamen van games wel flink meer MB’s verbruikt dan met een enkele download. Databundels worden alsmaar groter, maar er zullen altijd mensen zijn met een kleinere bundel. Downloaden zal dan ook altijd voordelen hebben ten opzichte van streaming, zoals dat nu ook al het geval is met films, series en muziek.

Dit zijn de belangrijkste voor- en nadelen voor het streamen van apps:

Voordelen

  • Sneller apps uitproberen: gewoon op open tikken en gebruiken.
  • Ruimtebesparend: je hoeft niet meer volledige games te installeren

Nadelen:

  • Vereist internetverbinding: je bent altijd afhankelijk van de snelheid en beschikbaarheid van je internetverbinding.
  • Dataverbruik: streaming verbruikt meer data dan een eenmalige download die je via Wi-Fi kan doen.

Voorspelling #2: App Store écht universeel

Eerder dit jaar ging het gerucht dat Apple van plan was om de App Store op iOS en macOS samen te voegen. Dat bleek deels waar, zo liet Apple tijdens de WWDC 2018 weten. Het wordt voor ontwikkelaars makkelijker om apps over te zetten van iOS naar macOS. In macOS Mojave neemt Apple het voortouw met vier apps, namelijk de Aandelen-, Dictafoon-, Nieuws- en Woning-app. Ontwikkelaars kunnen vanaf volgend jaar hiermee aan de slag. Maar een échte universele Store is het nog niet, maar hoe lang gaat dat nog duren?

Ontwikkelaars kunnen volgend jaar UIKit, het framework van iOS-apps, gebruiken op de Mac. De eerste resultaten van Apple’s eigen apps laten dat ook duidelijk zien: de Woning-app op de Mac werkt nagenoeg exact hetzelfde als de iPad-versie, met hier en daar wat aanpassingen voor muis en toetsenbord. Het is naar verwachting slechts een eerste stap, zodat uiteindelijk de Mac App Store en iOS App Store één en dezelfde downloadwinkel zijn, net zoals dat nu ook al op de iPad en iPhone het geval is.

Mac App Store creëeren

In een eerder artikel bespraken we al eens de voordelen van de bundeling van App Stores. Het is zowel goed nieuws voor ontwikkelaars als gebruikers. Ontwikkelaars hoeven minder tijd te besteden aan de aparte ontwikkeling van apps op verschillende platformen, terwijl gebruikers niet dubbel hoeven te betalen. Of we uiteindelijk écht die kant op gaan is nog niet 100% zeker, maar de eerste tekenen wijzen hier wel op.

Voorspelling #3: nog meer AR en VR

Het type apps dat we de komende tien jaar blijven downloaden zal weinig veranderen. De behoefte naar nieuws-apps, social media-apps en games blijft altijd bestaan. Toch is er een categorie die de komende jaren alleen maar groter kan worden, namelijk de augmented reality-apps. Vorig jaar introduceerde Apple haar eigen ARKit, zodat ontwikkelaars eenvoudig AR-apps kunnen maken. Sindsdien vind je in de App Store honderden augmented reality-apps, maar daar zitten nu nog geen echte must-haves tussen waar je niet zonder kan. Toch kan dat zomaar eens gaan veranderen.

LEGO met ARKit 2.

Een jaar na ARKit komt Apple al met ARKit 2, waarin nieuwe mogelijkheden zitten zoals multiplayer AR. Apple is volgens geruchten ook nog bezig met een augmented reality-bril. Of er daadwerkelijk een Apple-bril in de winkels komt te liggen durven we niet te voorspellen, maar feit is wel dat Apple écht toekomst ziet in augmented en virtual reality. Voor navigatie-apps en in het verkeer heeft Apple in patenten diverse malen voorbeelden gegeven hoe AR en VR kan zorgen voor meer veiligheid. De App Store zal daar als downloadwinkel ongetwijfeld een belangrijke rol in gaan spelen.

Heb jij nog suggesties of verwachtingen voor de toekomstige App Store? Deel ze in de reacties!

Lees ook onze andere artikelen in het kader van #10jaarAppStore in onze special-pagina.

Openingsafbeelding: Stockertop via Shutterstock.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 10 juli 2018, 19:08
Categorieën Achtergrond, Apple
Onderwerpen 10jaarappstore, app store
Devices iPad, iPhone, Mac
Software iOS, macOS

Plaats een reactie

Als je een eigen afbeelding bij je reactie wil, moet je je aanmelden bij Gravatar. Daar kun je jouw e-mailadres koppelen aan een afbeelding.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren?
Laat het ons weten!

    Off-topic reacties worden verwijderd. Linken naar illegale bronnen is niet toegestaan. Respecteer onze algemene gedragsregels. Gebruik voor eventuele spelfouten of andere opmerkingen met betrekking tot het artikel s.v.p. onze artikelrapportage. Voor opmerkingen over ons moderatiebeleid kun je ons contactformulier gebruiken. Reacties met betrekking hierover worden als off-topic beschouwd.
    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactiegegevens worden verwerkt.