Uitgelicht
Apple's maart 2024-aankondigingen

Simon Graham and the Extraordinary Timepiece, Book I (review)

Simon Graham and the Extraordinary Timepiece Book I, een bijzondere iPhone-game waarbij je puzzels en raadsels moet oplossen. De game verscheen eerder op Nintendo DS.

simon grahamOp de Nintendo DS zijn de puzzelgames van Professor Layton inmiddels vermaard. Sinds kort is er op de iPhone een klein broertje verkrijgbaar dat sterk aan deze fameuze serie doet denken: Simon Graham. Gaat deze game op de iPhone net zo populair worden als de professor op de DS? Dat zou best eens kunnen, al zijn er wel belangrijke verschillen tussen de games.

Een speurtocht vol raadsels

In Simon Graham and the Extraordinary Timepiece draait alles om de kleine Simon die door z’n grootmoeder wordt opgevoed. Zij verdwijnt op raadselachtige wijze en Simon volgt een spoor van aanwijzingen om haar terug te vinden. Maar zal dat lukken? En wie is die raadselachtige man in het zwart die steeds opduikt?

Verhaal en puzzels wisselen af

Simon Graham is te vergelijken met Professor Layton, omdat het bij beide games gaat om een spannend verhaal dat is verweven met een grote hoeveelheid puzzels. Je begint met een kort stukje verhaal, waarna je een puzzel moet oplossen om verder te kunnen gaan met het verhaal. Wat direct opvalt is dat Simon Graham qua opzet aardig is, maar zich niet kan meten met de professor van de DS.

Eenvoudig, maar zeker niet slecht

De kwaliteit van de afbeeldingen is veel eenvoudiger, de verhaallijn is simpeler en ook de puzzels missen het vernuft dat Layton kenmerkt. Het is jammer dat je een puzzel niet kunt overslaan. Loop je vast met een puzzel, dan zit je dus ook echt vast in het spel. Ook bij de verhaallijn zijn er schoonheidsfoutjes, zo kun je tekstblokken niet teruglezen nadat ze zijn weggeklikt. Bovendien worden de teksten grafisch erg eenvoudig weergegeven. Aan dit soort zaken zie je dat Simon Graham nog wat verder gepolijst kan worden. Dat wil echter niet zeggen dat het een slechte game is. Zie het als een vereenvoudigde versie met een bijbehorende prijs. Waar je voor de sjieke Prof Layton meer dan €40 moet neertellen, kost de eenvoudige Simon minder dan 2 euro.

Afwisselende puzzels

Simon Graham leent zich uitstekend om even snel te spelen. De puzzels zijn kort en overal kun je de game onderbreken om een volgende keer verder te spelen waar je was gebleven. De puzzels zijn niet bijzonder uitdagend, maar zijn wel aardig en hebben een leuke afwisseling. De ene keer moet je puzzelstukken op de goede plek leggen, daarna moet je een woordraadsel oplossen (soms lastig in het Engels!) of wordt je rekenvaardigheid op de proef gesteld.

Kort, maar charmant

Door die afwisseling blijven de puzzels tot het einde van het spel leuk. Denk overigens niet dat Simon Graham je wekenlang aan je iPhone gekluisterd kan houden. Als je strak doorspeelt, is het spel binnen een paar uurtjes af te ronden. Maar eigenlijk is het ook niet bedoeld om achter elkaar uit te spelen, het is veel leuker om steeds even tien minuutjes in de wereld van de kleine Simon te zijn. Speel je steeds eventjes, dan heeft de game zeker veel charme en is hij echt de moeite waard.

Een cliffhanger en open einde

In totaal bestaat de game uit vijf hoofdstukken, die allemaal weer zijn onderverdeeld in stukken tekst en veel puzzels. De makers hebben de bedoeling om na deze game met volgende delen verder te gaan. Daarom is het verhaal na het laatste hoofdstuk niet afgelopen, maar eindigt het open en wil je direct doorspelen met het tweede deel.

Hou je van puzzelen en raadsels, dan zal Simon Graham and the Extraordinary Timepiece je zeker aanspreken. De game laat wel duidelijk een kwaliteitsverschil zien met vergelijkbare games op de DS, maar de prijs is daar ook naar. Voor liefhebbers van puzzels en breinbrekers is Simon Graham een game die bijzonder de moeite waard is en veel plezier zal opleveren.

Info: Simon Graham and the Extraordinary Timepiece, Book I

11 mei 2010 om 16:54