Review: Where’s Wally, kun jij Wally vinden op jouw iPhone?

Het concept om Wally te zoeken in een brei van mensen is nu beschikbaar op de iPhone. Verken 12 werelden om de 13 perkamentrollen te vinden en houdt Wally, Wenda, de tovenaar en Goof de hond goed in de gaten.

Where is Wally op de iPhoneHet idee van het spel is simpel: vind Wally. Wally is bekend onder velen namen, in Frankrijk heet hij bijvoorbeeld Charlie. Het principe van het zoeken van Wally komt al uit 1987. Toen verscheen er een boek waarin het jouw taak was om uit een heel groot en druk plaatje Wally te vinden. Inmiddels zijn er 6 boeken verschenen, waarvan de laatste in 2006 uitgegeven is. Het zoeken van Wally kan rustig uren duren. Ik ben er (vroeger) zelf ook uren mee zoet geweest. Inmiddels is er in de App Store ook een iPhone-versie te downloaden van Where’s Wally, die op de 11de plek in de top 50 van bestverkochte betaalde applicaties staat. Ik vond het daarom tijd om er een review over te doen.

Het verhaal

Wally heeft enkele vrienden die je in het spel ook moet vinden of helpen. In elke editie van Where’s Wally is er wel een soort van thema, zo ook in de iPhone-versie. De tovenaar is zijn 13 perkamentrollen kwijt en heeft jou gevraagd om deze terug te zoeken. Via een reis door 12 werelden ben je bezig om Wally, tovenaar, Wenda en Goof de hond terug te vinden. Door dit te doen verdien je sterren. Hoe sneller je je opdracht voltooid hebt hoe meer sterren je verdient.

Het spel

Als het spel start is er de mogelijkheid om voor een kindermodus te kiezen of een normale modus. Hierdoor wordt het voor alle leeftijden leuk om te spelen. Zodra je dit gedaan hebt wordt het verhaal je al snel duidelijk gemaakt door Whitebeard de tovenaar. Per wereld zijn er verschillende objecten die je in het plaatje moet vinden.

De makers hebben ook enkele extra dingen toegevoegd in de vorm van minigames en aanwijzingen. Zo is er een collect-the-stars-spel om zoveel mogelijk sterren te verzamelen en zijn in de kindermodus de perkamentrollen omgeven door Sparkly, een glittereffect om de positie van de perkamentrol te ‘verraden’. Daarnaast zijn er nog Frosty, Thunder Clap en Upside Down als extra’s aanwezig. De plaatjes van de iPhone-applicatie zijn precies hetzelfde als we die gewend zijn van de boeken. De toevoeging die de applicatie ten opzichte van de boeken zijn de animaties van de plaatjes: delen van de plaatjes bewegen, een erg leuke toevoeging.

Where’s Wally is voor jong en oud een leuk spel, dat altijd tussendoor gedaan kan worden. Het spel is ook niet continu hetzelfde, dus mocht je het spel nogmaals willen spelen dan is er variatie. Een spel dat voortborduurt op een concept dat al lang bestaat, maar er nog wel elementen aan toevoegt die op de iPhone beter tot zijn recht komen.

Info: Where’s Wally? The Fantastic Journey

29 januari 2010 om 14:15
,