Review: Tatomic, een spel voor Bejeweled-verslaafden (App Store)

Review van Tatomic, een spel voor Bejeweled-liefhebbers. Alles is net iets minder gelikt uitgevoerd, maar het spelplezier is er niet minder om.

tatomicLiefhebbers van Bejeweled 2 zouden eens een blik moeten werpen op Tatomic. Niet dat deze game exact gelijk is, maar mensen die verslaafd zijn geraakt aan Bejeweled lopen grote kans om ook bij deze game de tijd te vergeten. In Tatomic maak je groepjes atomen in dezelfde kleur, waarna ze exploderen en verdwijnen. Hoe meer atomen je tegelijkertijd laat verdwijnen, hoe meer bonuspunten je krijgt.

Het verschil met Bejeweled, dat het aantal atomen dat je per level moet maken steeds verschillend is: in level 1 moet je 4 gele, 6 groene, 8 blauwe en 10 rode ketens maken. In level 2 en alle daaropvolgende levels neemt het aantal ketens dat je moet maken, verder toe. Er zit ook een Tetris-achtig element in het spel, omdat er ketens met atomen van bovenaf in het speelveld naar beneden vallen. De snelheid waarmee ze vallen verschilt per level.

tatomicHet spel heeft 30 levels en er zijn drie spelvarianten: Critical Mass mode, Radioactive mode (zo lang mogelijke ketens maken) en Puzzle mode (patronen maken). Met de vier halftransparante knoppen die op het scherm zichtbaar zijn bedien je het spel: links, rechts en omlaag met de pijlknoppen, roteren met de ronddraaiende pijlknop. De bediening is daardoor wat minder makkelijk dan Bejeweled, waar je met je vinger gewoon de stenen op het scherm kunt aanraken, zonder dat je er met pijltoetsen naartoe moet navigeren. Ook te merken is dat Tatomic afkomstig is van een kleinere ontwikkelaar, met waarschijnlijk minder budget en minder mensen dan PopCap, waardoor het er allemaal wat minder gelikt uitziet dan Bejeweled. Maar wat geeft het? Het gaat om het spelplezier en niet om het marketingbudget van de ontwikkelaar.

Info: Tatomic

30 oktober 2009 om 2:25