Review: Sword & Poker, pokeren met een RPG op de iPhone

Gamesontwikkelaars bedenken vaak vreemde combinaties om hun game nét iets aantrekkelijker te maken. Sword & Poker is een combinatie van RPG en poker.

sword and poker 3In de categorie ‘bizarre kruisingen van spelletjes’ is er naast de role playing games met Bejewelled-gevechten’ een aardige nieuwe variant opgedoken met Sword & Poker: een RPG waarbij je gevechten voert op de pokertafel. Aan een vierkant van 3×3 kaarten mag je per beurt twee van de vier kaarten uit je hand aanleggen. Leg je een mooie kaart, dan breng je je tegenstander veel schade toe en verliest hij muntjes. Zodra één van beiden alle muntjes heeft verloren, is het gevecht voorbij.

RPG-achtige aankopen tussen kerkers
Terwijl de gevechten aan de pokertafel al erg vermakelijk zijn, wordt het nog leuker doordat de gevechten zijn onderverdeeld in kerkers met meerdere gevechten. Binnen zo’n kerker kun je de game niet opslaan, dus het is aan jou om een aantal gevechten achter elkaar winnend af te ronden, voordat je weer veilig bent en een aan een nieuwe kerker kunt beginnen. Tussen de kerkers kun je in een winkel extra muntenzakjes aanschaffen, zodat je een langere pokersessie kunt spelen, of je kunt sterkere wapens kopen zodat je tegenstanders met een mooie pokerslag een flinke schade toebrengt. Ook hierin moet je een handige strategie kiezen.

sword and poker

Een RPG die groeit in complexiteit
Gedurende de levels komt er steeds meer complexiteit bij de RPG. Tegenstanders krijgen extra aanvallen die je bijvoorbeeld verlammen, maar zelf krijg je ook langzamerhand meer magie tot je beschikking, bijvoorbeeld om kaarten over het speelveld te verplaatsen. Deze extra’s worden stapje voor stapje geïntroduceerd, zodat het spel nergens te complex wordt. Pas als je gewend bent aan de mogelijkheden, komt er weer een extra optie beschikbaar.

Verrassende diepgang tijdens de pokersessies
Tijdens m’n eerste rondjes aan de pokertafel moest ik wennen aan de vele mogelijkheden die er voor je op tafel liggen. Je kunt immers op allerlei manieren aanleggen aan een vlak met negen kaarten. Het viel mij niet mee om het overzicht te houden en de beste zet te kiezen. Die keus wordt nog eens lastiger gemaakt, doordat je twee kaarten van je tegenstander kunt zien. Wil je echt slim spelen, dan probeer je je eigen punten te maximaliseren terwijl je tegelijkertijd je tegenstander het leven zuur maakt. Dat levert zo’n complex aan mogelijkheden op, dat mijn hersenen regelmatig knarsten en kraakten.

sword and poker iphone

Sword & Poker heeft een bijzonder grote diepgang voor een kleine snelle RPG op een handheld. De gevechten op de pokertafel op het 3×3 grid pakken verrassend complex uit en vragen veel strategie en inzicht. De combinatie van pokeren met een RPG klinkt wellicht vreemd, maar ik vind het in de praktijk goed uitpakken. De korte snelle pokersessies lenen zich uitstekend voor een gevecht en bovendien geeft het de gevechten een flinke uitdaging die mij erg aansprak.
Wel heeft het spel een paar kleine minpunten. Zo is de muziek akelig eentonig en zou ik er wat voor over hebben als ik gewoon m’n eigen speellijst aan kan zetten tijdens de game. Verder schreeuwt het concept om een online multiplayer, zodat je de gevechten ook tegen levensechte personen kunt spelen, want de combinatie van poker binnen een RPG is te mooi om alleen tegen een computer te spelen.

Info: Gaia

• Ontwikkelaar: Gaia Games
  • Applicatie: Sword & Poker