Isaac Newton’s Gravity: de aantrekkingskracht valt wat tegen (review)

Isaac Newton's Gravity is een pas gelanceerde game van Namco. In deze game moet je natuurkundige puzzels oplossen, waarbij je ook met de leveleditor zelf nieuwe levels kunt maken. Grafisch ziet het er mooi uit, maar is dit een game dat je langere tijd blijft boeien?

isaac newtonIsaac Newton’s Gravity (afgelopen maandag al even kort genoemd) is een spel waarbij alles draait om, hoe kan het anders, zwaartekracht. Een variant van het spel werd twee jaar geleden op de PC gelanceerd en kwam vorig jaar uit op de DS en de Wii. De grote vraag bij dit soort games is altijd weer: hoe is de game overgezet naar de iPhone? Met name de besturing is vaak een knelpunt want het verleden heeft regelmatig laten zien dat speciaal voor de iPhone ontwikkelde games, zoals Sway of Rolando, vele malen lekkerder spelen dan bekende games die zijn overgezet, zoals F1 2009.

Zet de zwaartekracht aan het werk
In Isaac Newton’s Gravity moet je met behulp van een rollend balletje een rode knop raken. Dat doe je door het balletje op de juiste manier te laten vallen en rollen. In het menu zie je per level welke hulpstukken je kunt gebruiken. Met je vinger draai je de hulpstukken in de juiste positie en plaats je ze op de goede plek. Daarna kun je uitproberen of het balletje goed gaat rollen. Bij sommige levels zal je dit in één keer lukken, bij andere levels zul je vaak moeten proberen voordat je de oplossing vindt.

isaac newton iphone

Mooie grafische stijl
Grafisch ziet de game er netjes verzorgd uit, met een leuke antieke sfeer die past bij de titel van de game. Wel vond ik de opzet van de levels af en toe frustrerend. Zo zijn er levels waarbij je stokjes op de pixel nauwkeurig moet neerzetten om tot een goede oplossing te komen. Plaats je één van drie stokjes net een pixel verkeerd, dan stort je heel bouwwerk in en kun je weer opnieuw beginnen, frustrerend! Toch vond ik het dan wel weer heel bevredigend als het uiteindelijk toch lukt om zonder hints zo’n lastig level uit te spelen. De game beloont je daar overigens ook voor. Er zijn verschillende trofeeën te winnen, bijvoorbeeld door het uitspelen van tien levels zonder hints, of het uitspelen van een level na maar liefst tien pogingen. Die laatste trofee had ik overigens opvallend snel in m’n bezit want al bij de eerste levels had ik flink wat pogingen nodig voordat ik verder kwam.

Bediening voldoet maar is niet top
De bediening van de game is redelijk goed, maar niet uitmuntend. Het duurde even voordat ik goed onder de knie kreeg hoe ik blokjes kan draaien en ook het nauwkeurig plaatsen van objecten vond ik lastig. De touch bediening is niet onvoldoende, maar ook niet optimaal. Voor een game die niet speciaal voor de iPhone is ontworpen is de bediening echter zeker niet slecht. Na een aantal levels krijg je onder de knie hoe je het beste kunt werken en dan doet de bediening gewoon wat hij moet doen.

isaac newton iphone

Naast de frustraties van het pixel-precies-werken ging de game ook vanwege de muziek op m’n zenuwen werken. De muziek is weinig afwisselend en wordt daardoor al heel snel eentonig. Gelukkig is de game ook prima te spelen zonder achtergrondgeluid. Zit je vast in een level, dan is dat niet zo’n probleem, omdat je altijd één level mag overslaan en een volgende level alvast kunt proberen. Door deze opzet heb je net wat meer mogelijkheden om toch door te spelen en uiteindelijk alle 50 levels uit te spelen.

Weinig variatie in puzzels
De puzzels die de game biedt zijn leuk, maar na een aantal levels vond ik het toch enigszins saai worden. Begrijp me goed: Isaac Newton’s Gravity is zeker geen slecht spel, maar echt top vond ik de uitdagingen ook niet. Daarvoor is het allemaal net teveel hetzelfde met te weinig creativiteit en verrassing. Speel je een game als Launchball waarbij je ook een balletje door een level moet loodsen, dan merk je dat de afwisseling in dit spel zoveel groter is en zie je waarin Gravity tekort schiet.

Mooie leveleditor, maar zonder online mogelijkheden
Naast de levels om te spelen, bevat de game een mooie leveleditor, waarmee je heel eenvoudig zelf een level in elkaar zet. Je kunt hierbij kiezen uit verschillende achtergronden die er sfeervol uitzien. Gecombineerd met de eenvoudige bouwblokken in de levels kun je al heel snel zelf een prachtig level maken. Wel is het heel jammer dat je de levels alleen via bluetooth met vrienden kunt delen. Was er een mogelijkheid om levels online te delen, dan zou dit de game veel aantrekkelijker maken. Het is jammer dat de ontwikkelaars deze optie nog niet hebben uitgewerkt en ik hoop dat er nog een update van het spel komt waarmee het online delen van levels wel mogelijk wordt.

isaac newton iphone

Al met al is Isaac Newton’s Gravity een aardig spel. De game ziet er grafisch mooi verzorgd uit en heeft een aantrekkelijke stijl. De bediening werkt voldoende, maar had net wat intuïtiever gekund. Het grootste minpunt aan de game is het gebrek aan variatie in de levels, waardoor de game na verloop van tijd te eentonig wordt. Wel heeft het spel een uitstekende leveleditor waarmee je zelf mooie levels kunt maken, maar het is heel jammer dat je deze levels alleen via bluetooth en niet online met elkaar kunt delen.

Info: Isaac Newton’s Gravity

11 april 2010 om 17:56
,