iPhone-apps leveren gemiddeld 22 procent meer omzet op na een prijsverlaging

Het analysebureau Distimo onderzocht wat precies de effecten zijn van een prijsverlaging van een iPhone-app. Hieruit bleek dat de omzet van een app op de eerste dag gemiddeld 41 procent steeg, waarna de hele actie gemiddeld 22 procent meer omzet oplevert.

App SaleHet mogelijk positieve effect van kortingen is al bekend sinds de eerste winkels hiermee gingen experimenteren. Hoeveel iPhone-ontwikkelaars er precies van merken wanneer ze een app goedkoper aanbieden was echter nooit helemaal duidelijk. Analysebureau Distimo probeerde hier achter te komen door de gemiddelde stijging in omzet van een iPhone-app na een prijsdaling te berekenen. Hieruit bleek dat een iPhone-app op de eerste dag gemiddeld 41% procent meer omzet boekt nadat een app goedkoper is gemaakt.

Na de eerste dag daalt de omzet wel weer: gemiddeld zorgt een prijsactie ervoor dat een ontwikkelaar 22 procent meer verdient. Op de iPad is een uitverkoop winstgevender op de eerste dag met 52 procent meer omzet, maar dit daalt naar gemiddeld 19 procent tijdens de hele kortingsperiode. Android boekt 7 procent meer omzet op de eerste dag, maar stijgt daarna juist naar een gemiddelde van 29 procent.

Distimo 1

Het onderzoek van Distimo tekent wel het meest positieve beeld dat mogelijk is: zij keken namelijk naar de honderd meest winstgevende apps in de App Store. Daarnaast werd er gekeken naar een gemiddelde omzet, terwijl het resultaat per app erg kan schommelen. Volgens Distimo boekte 44 procent van de iPhone-apps juist verlies tijdens een kortingsactie. 23 procent verloor meer dan 20 procent aan omzet.

Het volledige onderzoek is gratis te lezen op de website van Distimo. Je moet je wel eerst registreren voordat je hem kunt downloaden.

Distimo 2

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 27 januari 2012, 18:00
Categorie Uncategorized
Onderwerpen distimo, onderzoek

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.