Infinity Blade voor iPhone: zwaardvechten tot in de eeuwigheid (review)

Infinity Blade is het eerste spel dat wordt aangestuurd door Epic's Unreal Engine 3. Dit visuele spektakel biedt echter meer dan graphics alleen.
Robin van t Slot - · Laatst bijgewerkt:

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover: Infinity Blade verscheen in de App Store. Sinds de game op het persevent rond de lancering van iOS 4.1 werd getoond, werd er reikhalzend naar uitgekeken. Epic Games – onder andere bekend van Gears of War voor de Xbox – staat bekend als een game-studio die onderhoudende spellen aflevert. Maar met name het feit dat Infinity Blade wordt aangestuurd door Epic’s Unreal Engine 3 maakten dat de verwachtingen hoog waren. Infinity Blade komt de hoge verwachtingen na, want de game is een echte topper.

De eerste keer dat je Infinity Blade opstart zal je je vergapen aan de schitterende graphics. Helemaal als je nagaat dat het een spel op een mobiele telefoon betreft. Reflecties van de ridders op een spiegelende vloer, enorm gedetaileerde harnassen, wapens en andere uitrusting, het is een lust voor het oog. En eigenlijk moet je dit met eigen ogen zien.

Het spel

Infinity Blade is gemaakt door Chair Entertainment Group, een dochterbedrijf van Epic Games. Het is een echte RPG, waarin het vergaren van experience points en geld centraal staat. Geld kun je uitgeven aan nieuwe aan wapens en andere attributen die je moeten helpen bij het behalen van je uiteindelijke doel: het verslaan van de God King. En daarmee is meteen de verhaallijn verteld: je bent een ridder die een kwaadaardige keizer moet verslaan. De God King – zoals de naam van de keizer luidt – zit de hele dag in zijn kasteel op een troon, te wachten totdat er een ridder is die hem uitdaagt voor een gevecht.

Voordat je de God King kan uitdagen moet je je een weg door zijn kasteel banen. Dit doe je door zijn Titans te verslaan. Dit zijn kasteelwachters te verdelen in drie groepen: warriors, assassins en trollen. De eerste keer dat je het kasteel doorloopt en uiteindelijk oog in oog met de God King komt te staan, zal je hopeloos falen. Maar niet getreurd, want je krijgt nog kansen genoeg. Telkens als de God King en zijn Infinity Blade te sterk zijn gebleken, begin je weer opnieuw. Zo’n 20 jaar in de toekomst welteverstaan, in de schoenen van je nageslacht. Bij een nieuwe bloodline neem je de eerder vergaarde attributen, experience points en uitrusting mee.

Gameplay

Infinity Blade begint relatief eenvoudig, maar naarmate je vordert zal het steeds meer moeite kosten om de verschillende tegenstanders te verslaan. Het spel wijkt een beetje af van een RPG, omdat je niet vrij bent om te gaan en staan waar je wil en er wordt geen episch verhaal verteld. Door op de blauwe bubbels in het scherm te tappen navigeer je van punt naar punt en zo doorloop je het kasteel. Vechten gaat door over het scherm te vegen en naast een zwaard of ander wapen, kan je ook aanvallen met magie. In gevecht is het mogelijk om aanvallen van tegenstanders te blokken, te pareren of simpelweg te ontwijken. Na een gevecht worden experience points uitgedeeld. Ieder voorwerp in je uitrusting krijgt een portie van de experience points totdat je het bepaalde voorwerp mastered. Het masteren van een voorwerp zorgt ervoor dat het deel van de experience points wegvalt, waardoor je dus telkens nieuwe harnassen, helmen en zwaarden zal kopen.

Multiplayer

Epic Games heeft ook laten weten dat er in een volgende update een mulitplayer-modus komt. Er is al Game Center-integratie, maar dit is alleen voor de achievements die je kunt halen. Wanneer je ook tegen vrienden kunt vechten is nog niet duidelijk, maar het spel is hier wel uitermate geschikt. In een zwaardgevecht een vriend verslaan is toch net iets bevredigender dan voor de zoveelste keer een computergestuurde tegenstander vellen.

Epic Games heeft met Infinity Blade een schitterende game afgeleverd. Gelukkig is het spel niet alleen mooi, maar ook nog eens zeer verslavend. Je zou denken dat de gevechten na verloop van tijd saai worden, echter is dit niet het geval. Naarmate het spel vordert, wordt het steeds moeilijker in te schatten welke aanval je tegenstander plaatst. Dus wordt het steeds moeilijker om tegenstanders te verslaan. Het enige minpunt aan Infinity Blade is dat elke bloodline weer een herhaling van zetten is en iets meer variatie hierin had op zijn plaats geweest. Maar dit neemt niet weg dat Infinity Blade een topper is, waar hopelijk veel iPhone-games een voorbeeld aan gaan nemen.

Info: Infinity Blade

13 december 2010 om 11:16