iCouch: de iPhone als therapeut

iCouch is een app waarmee je je iPhone als therapeut kunt gebruiken. Veel mensen hebben automatische gedachten en gevoelens wanneer iets gebeurd, maar die kunnen vervormd of destructief zijn. iCouch helpt je verbeteren.

icouchiCouch CBT is een app, die negatieve gedachten helpt ombuigen. Ben je iemand die vaak denkt “Ik ben ook altijd de pineut!” dan kun je met deze app leren om wat positiever tegen de gebeurtenissen aan te kijken. De letters CBT in de naam van deze app staan voor Cognitieve Gedragstherapie (Cognitive Behavioral Therapy). Je ligt niet op de bank bij een therapeut, maar je ligt op de bank met je iPhone. Wie de televisieserie ‘In Therapie’ (ook als iPhone-app) volgt, weet wat de bedoeling is: je vertelt wat je dwars zit en gaat erover praten. De iPhone is daarbij de geduldige therapeut.

De app iCouch zegt natuurlijk niets terug, maar helpt je wel je gevoelens en emoties op een rijtje zetten. Doel van cognitieve gedragstherapie is om je gedachten te veranderen als je in moeilijke situaties zit. Je probeert je automatische reacties te om te buigen naar iets positievers of constructievers. Iedereen heeft iets aan deze app; je hoeft geen tobber te zijn of op het randje te staan dat je eigenlijk professionele hulp nodig hebt.

icouch rethinkJe vult in deze app in wat er gebeurde op het scherm ‘What Happened?’. Vervolgens schrijf je je negatieve gedachten op, waarbij je met schuifknoppen aangeeft hoe intens je emoties waren, bijvoorbeeld gevoelens van schaamte. Je gaat daarna de gedachten evalueren en nadenken hoe vervormd ze kunnen zijn. Misschien denk je automatisch “Hij moet ook altijd mij hebben!” als de baas kritiek op je functioneren heeft, maar als je beter om je heen kijkt blijkt dat je collega’s net zo vaak op het matje moeten komen. Je kunt je automatische reactie vervangen door een minder fatalistische reactie. Bijvoorbeeld: “Mijn baas stelt wel erg onrealistisch hoge eisen, ik moet daar eens over praten!” Je schrijft in de app iCouch op welke reactie je volgende keer wilt gaan vertonen, wanneer de situatie zich opnieu voordoet. Zo heb je uiteindelijk geen therapeut nodig, maar help je jezelf.

Mocht je toch nog behoefte hebben aan advies van een deskundige, dan kan dat: als je je tekst in het Engels of Spaans typt, kun je voor €5,99 (in-app aankoop) advies vragen aan een gecertificeerde psycholoog. Je krijgt dan een persoonlijke evaluatie en suggesties die op jouw situatie zijn afgestemd. De makers van de app beloven dat je binnen 24 uur een antwoord hebt. Gelukkig kun je de app voorzien van een wachtwoord, zodat anderen niet kunnen zien waar jij ‘s nachts wakker van ligt.

Downloaden: iCouch CBT (€1,59)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 augustus 2011, 10:27
Categorieën Gezondheid en fitness, Lifestyle
Onderwerp therapie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.