Hipstamatic kondigt betaalde fotodienst Oggl aan

Fotodienst en -app Hipstamatic komt met de nieuwe betaalde fotodienst Oggl. Deze nieuwe app richt zich op foto's nemen, filters toepassen en de foto's in social media plaatsen.

OgglDe foto-app Hipstamatic wordt nog steeds gebruikt, maar had nog geen antwoord op het succes van Instagram en soortgelijke fotografie-apps. Op social media-gebied liep het bedrijf inmiddels behoorlijk achter. Daarom kondigen ze de nieuwe app Oggl aan, die deze leegte moet vullen. Oggl zal exclusief op de iPhone verschijnen. Vooralsnog lijkt alleen een betaald abonnement mogelijk.

Foto’s nemen staat nog steeds voorop in de nieuwe Oggl-app. Het gebruikt de bekende filters die geheel in Hipstamatic-stijl worden aangeduid als filmrolletjes en lenzen. Standaard staan er 5 favoriete voorgeïnstalleerde filters klaar: Landscape, Food, Portrait, Nightlife en Sunset. In deze app kun je ook eerst de foto nemen en hem later bewerken. Met een previewknop kun je alvast het eindresultaat bekijken voordat je de foto met een filter neemt.

Naast het onderdeel om foto’s te nemen en te bewerken moet het sociale onderdeel van Oggl zich gaan meten met een grootmacht als Instagram. Oggl moet zich gaan richten op het vertellen van een beeldverhaal dat zich vormt met de foto’s van gebruikers in zogenaamde Curated Editorial Feeds. Foto’s van jezelf en anderen kun je ordenen op een visueel aantrekkelijke manier. De content mag worden gedeeld via Facebook, Twitter, Instagram, Foursquare, Tumblr en Flickr. Je kunt andere gebruikers in je foto’s taggen en de locatie toevoegen.

oggl hipstamaticOggl komt binnenkort uit en is voorlopig alleen gemaakt voor de iPhone vanaf iOS-versie 6.0. Momenteel is het een dienst die alleen op uitnodiging beschikbaar is. Op de website van Oggl kun je je alvast aanmelden om binnenkort per e-mail een uitnodiging te ontvangen. Hipstamatic zegt dat het abonnementsgeld vraagt om de dienst in leven te houden. De genoemde prijzen zijn $0,99 per maand en $9,99 per jaar. Voor zo’n abonnement krijg je wel toegang tot de volledige catalogus van lenzen en filmrollen, met elke maand nieuwe onderdelen.

Het is niet voor het eerst dat Hipstamatic een andere app uitbrengt. Zo kwam het bedrijf met de pasfoto-app IncrediBooth. Met de Oggl-dienst wil het bedrijf een nieuwe inkomstenbron aanboren zonder de bestaande gebruikers voor het hoofd te stoten. Hipstamatic heeft nog 4 miljoen actieve gebruikers die 60 miljoen foto’s per maand nemen, maar had in 2012 moeite om het hoofd boven water te houden. Als Oggl naar verwachting binnen een week uitkomt, komen we terug op de werking van de app.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 8 mei 2013, 16:53
Categorieën Fotografie en video, Sociaal netwerken
Onderwerpen fotografie, hipstamatic, sociale media, sociale netwerken

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.