eLinea kiest nieuwe insteek in 2012

eLinea trekt de stekker eruit. Het contentplatform bleek niet voldoende betalende klanten te trekken. Het team gaat nu werken aan eLinea 2.0 waarbij je voor een vast bedrag toegang hebt tot alle content.

elineaIn februari van dit jaar ging Elinea van start, een nieuw digitaal contentplatform waarbij je je kon abonneren op kanalen met diverse artikelen. NRC, Elsevier en Vrij Nederland deden er onder andere aan mee. Onderscheidend was, dat je je als lezer kon abonneren op een columnist als Bert Brussen of op een rubriek uit een bepaald blad. Vandaag maakte eReaders Groep, het bedrijf achter eLinea, bekend dat de stekker eruit gaat. eLinea stopt per 1 januari.

Maar het is geen definitief einde, want in 2012 komt eLinea terug met een nieuwe insteek en een nieuw businessmodel. Het lukte niet om voldoende betalende abonnees aan te trekken om de kosten te kunnen dekken. eReaders Groep begon ruim twee jaar geleden met de ontwikkeling van eLinea, als platform waarbij je zelf bepaalt op welke artikelen je een abonnement neemt. Je rekende af per kanaal. Dat mensen willen betalen voor content, als de kwaliteit goed en het gebruiksgemak hoog is, blijkt wel uit het succes van iTunes en Spotify. Maar bij de artikelen die eLinea aanbood wilde het nog niet goed lukken, ondanks enthousiaste reacties uit de bedrijfstak en steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

eLinea koos voor het beschikbaar stellen van de content als pdf of ePub-bestand, naast een online leesfunctie. Apps voor iOs en Android kwamen er niet, omdat de ontwikkelkosten daarvan hoog zijn maar vooral omdat het uiteindelijk ging om het crossplatform aanbieden van de content. Het gemak en de snelheid van een native app ontbrak daardoor. Omdat er zonder app ook geen appicoontje op je scherm staat, word je niet steeds aan de app herinnerd, waardoor mensen eLinea gaandeweg vergaten. Ook was het aanbod te beperkt, ondanks ruim dertig deelnemende uitgevers en talloze auteurs/columnisten. Kortom, tal van leerpunten die in een eLinea 2.0 anders aangepakt zullen worden. Met een paar duizend gebruikers en slechts een paar honderd betalende abonnees was het tijd voor een nieuwe aanpak. In de loop van 2012 zullen we weten hoe eLinea verder zal gaan. In ieder geval gaat de dienst werken met een vast maandbedrag, waarmee je toegang krijgt tot de content van alle deelnemende uitgevers. Een beetje zoals het Spotify-model dus.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 22 december 2011, 17:32
Categorie Kiosk
Onderwerpen kranten, tijdschriften

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.