Craving to Quit voor iPhone: stoppen met roken kan ook halverwege het jaar

Craving to Quit is een app om te stoppen met roken. De app maakt gebruik van mentale gedragsbeïnvloeding, ontwikkeld op Yale University en heeft een relatief hoge slagingskans.

craving-to-quit-trackerJe hoeft niet tot 1 januari te wachten om met roken te stoppen. Halverwege het jaar is ook een optie, bijvoorbeeld met Craving to Quit. Deze app bevat een 21-daags programma om met roken te stoppen, gebaseerd op een aanpak die op Yale University is ontwikkeld en getest. Zelf adviseert Yale haar eigen medewerkers overigens om de Freshstart-training van de American Cancer Society te volgen als ze willen stoppen met roken en ze doen op Yale ook onderzoek naar gebruik van medicijnen zoals Tenex om met roken te stoppen. De app Craving to Quit werkt zonder medicijnen en groepsgesprekken, maar baseert zich op mentale gedragsbeïnvloeding via oefeningen en animaties.

Gelukkig zijn de makers van de app vrij eerlijk over de resultaten: het groepsgewijze onderzoek waarop deze app is gebaseerd, leidde ertoe dat na vier weken 36% van de deelnemers was gestopt met roken. Dat lijkt een relatief laag percentage, maar volgens cijfers (die ik verder niet heb nagetrokken) schijnt gewoon stoppen met roken zonder hulpmiddelen een succespercentage van maar 5% op te leveren. Bij gebruik van hulpmiddelen stijgt de slagingskans naar 15%. Nogal magere cijfers dus, maar Craving to Quit trekt nog een andere troefkaart: het effect hield lang aan. Na vier maanden was nog steeds 31% van de deelnemers gestopt. Nu kan je je afvragen of een groepsgewijze studie met intensieve begeleiding door onderzoekers dezelfde resultaten oplevert als zelf aan de slag gaan met een app. Maar omdat mensen die roken toch al veel geld uitgeven aan sigaretten, kan het best de moeite zijn om de app te proberen. Rookte je een pakje per dag, dan heb je in zes dagen de prijs van de app al terugverdiend.

Maar hoe werkt het dan? Dokter Judson Brewer is assistent-professor psychiatrie en medisch directeur van de Yale Therapeutic Neuroscience Clinic. Hij heeft een methode ontwikkeld om met mindfulness-trainingen mensen zover te krijgen, dat ze met roken gaan stoppen. De app gebruikt dagelijkse afspeellijsten met audio en video, leert je doelen te stellen en herinnert je meermaals per dag om in te checken en notities te maken. Je kunt dagelijks invoeren hoeveel sigaretten je hebt gerookt. Brewer’s aanpak is om je bewust te maken van de mate waarin je naar sigaretten verlangt. Meer dan 50 audio- en videobestanden en animaties helpen bij het uitvoeren van de oefeningen, die vooral gericht zijn op het mentale aspect van roken. Je krijgt een dagelijks rantsoen aan sigaretten, krijgt te zen hoeveel geld je verspilt aan sigaretten en hoeveel je bespaart als je stopt met roken.

craving-checkin craving-wantometer

Zie je het even niet meer zitten, dan is er de Want-O-Meter die je door moeilijke momenten heen helpt. Toch vragen we ons af of de constante herinneringen niet averechts werken. Stel dat je lekker aan het werk bent en al twee uur niet aan roken hebt gedacht. Een bliepende iPhone die je herinnert aan je volgende incheckmoment kan dan net de trigger zijn om te denken: “O ja, die stomme antiroken-app! Grrr!” Het uiteindelijke doel van de app is om je rantsoen terug te brengen tot 0 sigaretten per dag.

Wie het stoppen met roken toch op eigen houtje wil proberen kan terecht bij de app Check (een soort checklist voor afvallen en stoppen met roken). Of kijk eens naar onze lijst Goede voornemens: 6 apps om te stoppen met roken.

Downloaden: Craving to Quit (€44,99, universeel, iOS 5.1+)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 30 juni 2013, 12:06
Categorie Lifestyle
Onderwerp roken

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.