Cosmic Jump Start: spring een gat in de lucht met Nederlandse iPhone-game

Cosmic Jump Start is een game van het Amsterdamse bureau Aliens Are Among Us. In Cosmic Jump Start moet je een ruimtewezen naar huis

cosmic jump startVorige week waren we op SXSW, het internet-, muziek- en filmfestival waar je naartoe gaat om bij te tanken en inspiratie op te doen. Bedrijfjes halen er rare capriolen uit om de aandacht te trekken. Het Amsterdamse bedrijf Aliens Are Among Us heeft dat niet nodig: zij hebben een iPhone-game ontwikkeld die op zich al genoeg bekijks trekt. In Cosmic Jump Start moet je gaan springen, op aanwijzing van de app. De game is het werk van Roel Nuyts en Joeri Langeveld, die voor het eerst een app in eigen beheer uitbrengen. Door te springen help je het ruimtewezentje Cosmic op weg naar huis. De benodigde energie wek je op door te springen. Het is niet zo uitgebreid als Dance Dance Revolution, maar je kunt er wel samen met vrienden een hoop lol mee hebben.
Wij spraken Roel Nuyts in Austin, terwijl hij bezig was om Amerikanen over te halen Cosmic Jump Start te gaan spelen.

Cosmic Jump Start is gebaseerd op spelletjes waarbij je volgens een bepaald patroon moet springen. De app geeft op een cirkel aan in welke richting je moet springen en de bewegingssensor in de iPhone controleert daarbij of je je aan de instructies houdt. “De naam Aliens Are Among Us zou het niet doen vermoeden, maar wij zijn eigenlijk een serieus bedrijf dat projecten doet voor grote klanten” , vertelt Nuyts. Cosmic Jump Start is de eerste eigen app, ontstaan als een soort hobbyproject.

Door de springen moet je energie opwekken. Het vernieuwende is dat je het niet speelt vanuit je luie stoel, maar door te springen. We hebben daarbij een techniek gebruik de medische wereld. We kwamen een partij tegen die een SDK had ontwikkeld, om bij oudere mensen te zien of ze tijdens het lopen zwalken. Of om te detecteren dat ouderen van de trap zijn gevallen en daarna stil blijven liggen, zodat je weet dat 112 gebeld moet worden. Toen we een demonstratie hadden gezien dachten we: “Ja, hier kunnen we leuke spelletjes mee maken” We hebben dit eerst als een prototype gemaakt en daarna op Night of the Nerds laten zien, oktober vorig jaar. We dachten: we zullen eens zien wat het doet. De feedback die we ervan kregen, van die jongeren tussen de 16 en 22 was overweldigend. We stonden tussen bedrijven als Microsoft en Philips, die volgens mij veel interessantere dingen lieten zien. Wij waren als kleine partij een beetje in de bezemkast weggestopt, maar bij ons was het continu druk. Iedereen stond maar te springen en elkaar uit te dagen. Ik het niet verwacht dat in die leeftijdscategorie ze het leuk vonden om met hun vrienden te gaan springen.

Inmiddels is de game al een tijdje in de Nederlandse App Store verkrijgbaar. Er is bewust gekozen voor kleinere landen zoals Nederland en Luxemburg, zodat de belasting op de servers gefaseerd opgevoerd kan worden. De game is gratis, maar wel voorzien van advertenties die je voor €0,89 kunt afkopen. Aliens Are Among Us probeert via guerillamarketing aandacht te krijgen voor de game, door tijdens evenementen zoals SXSW mensen aan te spreken en ze uit te dagen om een potje te gaan springen. En dat werkt goed: als mensen als een dolle op straat staan te springen trekt dat meteen de aandacht van omstanders. Mensen gaan aanmoedigen of filmpjes maken die ze via sociale netwerken publiceren, waardoor de game ongemerkt weer wat extra publiciteit krijgt. Voor Aliens Are Among Us is Cosmic Jump Start vooral een leerervaring, zowel op het gebied van techniek als het zoeken naar publiciteit. Ook wat het spelmechanisme betreft hebben de bedenkers goed rondgekeken wat ze van andere games en bedrijven konden leren. Roel Nuyts:

We hebben de multiplayerfunctie een tikkeltje afgekeken van Ruzzle, omdat ik dat een heel goede multiplayer vindt. Je kunt elkaar asynchroon uitdagen en hoeft niet op hetzelfde moment te spelen. Met de scores uit drie rondes kun je uiteindelijk zien wie er gewonnen heeft. Wat leuk is voor gevorderden is dat we ook het ritme meten, dus als je in het juiste ritme springt dat je meer punten verdient. En als je bij een sprong 270 of 360 graden draait krijg je nog veel meer punten, omdat je risico neemt.”

In april komt de nieuwste versie van Cosmic Jump Start beschikbaar waarin nog meer ervaringen en ideeën zijn verwerkt. De game zal dan ook overal beschikbaar komen, in alle App Stores wereldwijd.

Downloaden: Cosmic Jump Start (gratis, iPhone, iOS 5.0+)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 24 maart 2013, 14:00
Categorie Games
Onderwerp game

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.