Aurora Feint ziet enorme toekomst in freemium games

Aurora Feint, maker van het sociale gamesnetwerk OpenFeint, denkt dat freemium-games een enorme vlucht gaan nemen. Daardoor kun je geen betrouwbare statistieken meer maken, zoals Flurry of Gartner doen.

openfeintDe lancering van We Rule heeft duidelijk gemaakt dat je als ontwikkelaar enorm kunt scoren met een freemium game: een game die gratis wordt weggegeven en waarbij je betaalde extra’s kunt kopen. Er zijn ook games waarbij je de eerste levels gratis krijgt, maar moet betalen als je meer levels wilt hebben. Aurora Feint denkt dat deze gratis games een enorme impact zullen hebben. Flurry toonde onlangs aan, dat de iPhone een flink marktaandeel van Nintendo en Sony heeft afgepakt, als het om handheld-games gaat. Maar volgens Aurora Feint hebben ze dan nog geen rekening gehouden met freemium games. Aurora Feint maakt een sociaal gamesplatform voor de iPhone en ziet een enorme toename van ontwikkelaarsactiviteiten rond gratis games.

Het gaat daarbij om games waarbij virtuele goederen voor de omzet zorgen. Uit gegevens van Aurora Feint blijkt de afgelopen zes maanden een groei van 500 procent van het publiek dat de spelletjes op de iPhone en iPod touch speelt. Nadat eerder ngmoco besloot om voor freemium te kiezen, volgden Glu, Freeverse en Chillingo. Door die aanpak is het moeilijker om de omvang van de markt te schatten: Apple geeft geen inzicht in het aantal verkochte games van ontwikkelaars onderling en Flurry kan het ook niet exact meten omdat lang niet alle ontwikkelaars de Flurry-trackingcode in hun applicaties opnemen. Traditionele analysebureau’s zoals Forrester en Gartner kunnen er al helemaal niet mee omgaan. Het beste wat zij kunnen doen is de gebruikelijke aanpak met enquêtes of data van winkeliers.

Aurora Feint denkt dat ze er meer zicht op hebben, omdat meer dan 1.400 applicaties de OpenFeint-service met meer dan 17 miljoen gebruikers inschakelen. Maar ook dat is nog het topje van de ijsberg. Aurora Feint denkt in ieder geval wel dat de trends die uit cijfers van 2008 en 2009 af te lezen zijn (toen er nog nauwelijks tot geen freemium games waren), niet kunnen voorspellen wat er in 2010 gaat gebeuren. Toch is Aurora Feint zelf nog niet helemaal overtuigd van het freemium-model, want voor een afgeleide game als Aurora Feint II: Arena Daemons vragen ze gewoon geld (€3,99).

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 maart 2010, 12:46
Categorie Games
Onderwerpen freemium, gratis, openfeint

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.