Review: Hitman GO – huurmoordenaar met stijl op iPad en iPhone

Hitman GO voor iPhone en iPad is een stijlvol bordspel waarin je koffertjes pakt en doelwitten omlegt met huurmoordenaar Agent 47.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Hitman GO header iPhoneDe bekendste huurmoordenaar in de gameswereld heeft zijn weg gevonden naar de iPhone en iPad. Maar Hitman GO lijkt in niets op de games van de pc en spelcomputer. Hier heb je geen vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, om naar eigen inzicht je doelwit om te leggen. Hitman GO is een bordspel waarin je tegenstanders reageren op elke stap die je zelf zet. Iets totaal anders, en dat geldt zeker ook voor het uiterlijk.

Esthestiek floreert in het uiterlijk van games op de iPhone en iPad de laatste tijd. We waren al verwend door de karaktertrekjes van puzzelstenen in Threes en de prachtige composities van Monument Valley, en nu is Hitman GO de volgende die echt iets heel gaafs doet met beeld. De game is opgemaakt alsof elk level een apart bordspel is. Op elk bordspel vind je geometrische tuintjes, huisjes en hekken en de personages erop zijn poppetjes zoals je die bij miniatuurtreinen tegenkomt. Opgeteld bij de minimale interface en het eigenzinnige kleurgebruik, ziet Hitman GO er adembenemend uit.

Hitman GO iPhone vliegtuig

Even slikken

Maar is het spel ook leuk? Het is anders. Als fan van de Hitman-serie zal je flink moeten slikken. Vrijheid van aanpak is er nagenoeg niet in GO. Je blijft letterlijk binnen de lijntjes die op het bord zijn geprojecteerd. De lijntjes hebben hoeken waar je op tikt om Agent 47 te verplaatsen. Zo beweeg je naar je doelwit en vermijd je bewakers. Maar: elke keer dat jij beweegt, bewegen bewakers mee. Van tevoren weet je niet welke kant ze op stappen. Dat geeft de noodzaak eigenlijk altijd twee hoeken van ze verwijderd te zijn. Als het niet lukt, pak je op een tenniscourt bijvoorbeeld een tennisbal op die je gooit om een bewaker af te leiden. Dat die daarvoor oog in oog stond met jou en zich laat afleiden door een bal: tja. Van kunstmatige intelligentie is geen sprake in het spel.

ICS Hitman GO iPhone iPad zwembad

Knulligheid met charme

Het geeft Hitman GO een knulligheid die ook wel weer zijn charme heeft. Ondanks dat je een huurmoordenaar bent, moet je op dezelfde hoek uitkomen als je doelwit om die omver te duwen. En ook de bewakers zullen niet hun pistool trekken en vanaf een afstandje schieten. Je bent pas af als een van hen je omver duwt. Bij vlagen voelt Hitman GO wel als turn-based Pac-man, waarbij de spookjes pas bewegen als je zelf een kant op gaat. Wat wel gaaf is en volgens het Hitman-boekje gaat, is dat je zelf ook bewakers in hun rug kunt overvallen. En ook hoef je niet verplicht in elke puzzel het koffertje mee te nemen. Zo is er toch enige speelvrijheid. Het Hitman-gevoel wordt later nog wat kracht bijgezet doordat je een sniper rifle kan pakken of je kan vermommen.

Hitman GO heeft een aantal in-app aankopen. Je betaalt 1,79 euro voor vijf hints om een puzzel op te lossen – wie had dat ooit gedacht? Als je niet kan wachten, kan je ook vroegtijdig de volgende levelpakketten ontgrendelen voor 89 cent per stuk. In het menu is al duidelijk dat er in de toekomst meer puzzels bij zullen komen. Het is onbekend of dat gratis of betaalde uitbreidingen zullen zijn.

De regels van het spel

Hitman GO kamer en buitenMaar is het spel nou leuk? Het is een moeilijk te beantwoorden vraag. Je kan je mateloos storen aan het totale gebrek van intelligentie bij de tegenstanders en de manier waarop je honderd keer kan teruglopen naar een andere hoek, om de bewakers weer uit het oog te verliezen. Het zijn nou eenmaal de regels van dit bordspel. Je moet Hitman GO echt benaderen als bordspel, anders ga je nat. Een bordspel met een fenomenale aankleding die je nog nooit eerder hebt gezien. Je hebt niet het seriebekende gevoel van voldoening na een moord, maar de omleggingen van Agent 47 waren tegelijk nog nooit zo stijlvol.

Downloaden: Hitman GO (€4,49, in-app aankopen, universeel, iOS 6.0+)

17 april 2014 om 16:56