Tomb Raider 1 voor iPhone en iPad uitgekomen

Tomb Raider I is uitgekomen voor iPhone en iPad. De actie-avonturengame met Lara Croft heeft nog dezelfde besturing als in 1996.

Tomb Raider I iPhone iPadDe originele Tomb Raider die in 1996 voor pc en PlayStation uitkwam, is nu uitgekomen op iPhone en iPad. De actie-avonturengame wist alweer 17 jaar geleden vrouwen en meisjes aan het gamen te krijgen dankzij girl power, maar viel ook in de smaak bij veel mannelijke gamers door waarschijnlijk het voorkomen van de inmiddels wereldberoemde hoofdpersoon Lara Croft. Het spel is voor 89 cent uit de App Store te downloaden en daarmee een cadeau voor iedereen die nostalgische gevoelens koestert voor de game.

Schattentocht

Lara Croft neemt een opdracht aan van Jacqueline Natla om een oud artefact op te sporen. Daarvoor doet ze verschillende tombes aan, te beginnen in een stelsel van grotten die gedeeltelijk ondergesneeuwd zijn. Ook het oude Rome, piramides en een verloren vallei staan op het programma. Het duurt niet erg lang voordat zich ontvouwt dat je op zoek bent naar de stad Atlantis en het geheim erachter. Dat duurt zo’n 15, vrij grote levels.

Besturing van toen

Tomb Raider verkennenAnno 2013 moet je meteen constateren hoeveel er is veranderd in de besturing van de actiegames toen en nu. Tomb Raider 1 heeft een logische knoppenindeling op iPhone en iPad, wat een prestatie is omdat de game natuurlijk niet voor het touchscreen is ontworpen. Maar hoe je de knoppen inzet, dat is een regelrechte trip down memory lane. Moet je springen naar een hoger gelegen richel? Daarvoor gebruik je niet de springknop, maar druk je op het handje om je eraan op te trekken. En ook de manier waarop je loopt is niet meer van deze tijd. Met de linker toetsen in beeld loop je voor- en achteruit, maar met de zijknoppen kan je alleen draaien als je stilstaat. Wil je in een bocht rennen, dan gebruik je daarvoor de twee richtingsknoppen rechts tussen de actieknoppen, die je los gebruikt voor voorzichtige stapjes opzij. Het lijkt achteraf wel uit de lucht gegrepen.

Tomb Raider gevecht met dino's

Pijnpunten

Tomb Raider voor iPhone en iPad blijf trouw aan zijn roots en dat betekent dat niet alleen de besturing, maar ook de oneffenheden en het camerawerk onaangepast zijn. Het is niet uitgesloten dat je je in een redelijk donkere grot suf zoekt naar een opening naar de volgende ruimte, of dat je zomaar blijft hangen omdat een tegel op de grond net iets hoger is dan de vorige. Geheel in traditie van de game, presteerden we het in de test ook al eens compleet vast te zitten tegen een muurtje, waarna we geen kant meer op konden. Dan is het toch bitter dat een moderne optie om een deel van een level te herstarten, ontbreekt. Dat het schieten in gevechten met al deze euvels ook uitdagend kan zijn, hoeven we niet te benadrukken.

Tomb Raider puzzels met stekels iOS

Charme behouden

Ondanks al zijn rariteiten en aspecten die nu als veel zwaardere minpunten wegen dan toen, heeft Tomb Raider 1 zijn charme behouden op de iPhone en iPad. Behalve besturing zijn ook de beelden niet aangepast, waardoor je hier en daar nog steeds randjes ziet tussen stukken omgeving die net niet goed aansluiten. En is ook het sfeerverhogende, minimale geluid gebleven. Dat zijn aspecten die je direct terugbrengen naar 1996, toen de game zoveel teweegbracht voor vrouwelijk gamen én seksisme in games. Nieuwe spelers kunnen we het spel niet aanraden. De nostalgist kan aan die 89 cent die Tomb Raider I op iOS kost geen buil vallen.

Downloaden: Tomb Raider I (€0,89, universeel, iOS 7.0+)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 17 december 2013, 10:43
Categorie Games
Onderwerpen actie, avonturengame, square enix

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.