Review: Peggle, een bekende PopCap-game voor de iPhone

Review van Peggle, een nieuwe game waarbij je een balletje langs obstakels naar beneden kunt laten vallen. Deze PopCap-game is nu ook in een iPhone-variant beschikbaar.
Edward Neve - · Laatst bijgewerkt:

1Wie vroeger wel eens Prijzenslag of recenter Cash & Carlo gekeken heeft, zal zich het volgende spelletje herinneren: een kandidaat gooit bovenin een groot spelbord een schijf omlaag, die via allerlei obstakels naar beneden valt in een bak. Dit spel heeft nu een iPhone-variant, genaamd Peggle. Dit spel, van dezelfde makers als Bejeweled, was er al in een desktopversie voor de Mac en PC, op de iPod en op de Nintendo DS. Nu dus ook de iPhone.

Wanneer je Peggle start zie je een origineel splashscreen, er klinkt er een lieflijk openingsmuziekje terwijl het spel ondertussen laadt en de zon opkomt. Daarna kun je in het hoofdmenu drie manieren kiezen om het spel te spelen: Adventure, Quick Play en Challenge. De eerste leidt je langzaam door een aantal steeds lastiger wordende levels en heeft een soort verhaallijn, al moet je je daar met dit soort spellen niet teveel van voorstellen. Met Quick Play kun je snel even een level spelen die je in de Adventure-mode unlocked hebt. Om de Challenge-mode te kunnen spelen moet je het hele spel in Adventure hebben uitgespeeld. De ervaren speler krijgt dan 40 nieuwe uitdagingen. De Adventure-mode bestaat uit 11 stages, elk met 5 verschillende levels.

Uitleg spel

De bedoeling is dat je met het kanon een bal naar beneden schiet, die via allerlei bolletjes uiteindelijk onderaan het scherm verdwijnt. Een aantal van deze bolletjes moet je binnen een bepaald aantal ballen zien weg te spelen.

Je krijgt 10 ballen om mee te schieten; hiermee moet je alle oranje obstakels en muurstukken zien te raken. Je kunt maar één bal tegelijk afschieten. Om het kanon te richten beweeg je met je vinger over het scherm tot je de juiste hoek hebt. Om je schot te finetunen kun je gebruik maken van de blauwe balk aan de rechterkant. Ook kun je inzoomen op het veld door er twee keer op te tappen. Wanneer je klaar bent om te schieten druk je rechtsboven op de oranje fire-knop.

Wanneer de bal een obstakel raakt verdwijnt deze bij de volgende beurt. Na het afschieten van de bal heb je verder geen controle meer over hoe de bal verder zijn weg naar beneden vindt. Door de zwaartekracht en het botsen tegen de obstakels belandt hij uiteindelijk altijd onderaan het scherm. Onderin beweegt een soort vangkuil steeds heen en weer. Als je bal daar toevallig inkomt krijg je een bal extra. Naast de oranje obstakels zijn er de blauwe standaardbolletjes; deze zijn ook punten waard maar hebben verder geen bijzondere functie.

Wanneer je verder in het spel komt, krijg je naast deze kleuren ook groene en paarse bolletjes die je weg moet spelen. De eerste zorgen ervoor dat er een extra bal in het spel komt, of dat je nauwkeuriger kunt richten met het kanon. Wanneer je een paars obstakel raakt worden de behaalde punten verdubbeld. Verder zijn er nog allerlei andere manieren om punten te halen, onder meer door bijvoorbeeld een zogeheten long-shot te maken, hierbij raak je twee oranje bolletjes achter elkaar met een zo groot mogelijk afstand ertussen.

Extreme Fever…

Op het einde van een level, vlak voordat je het laatste oranje obstakel wegspeelt, gaat het spel in slow-motion en zoomt het scherm in op de bal. Je komt nu in de Extreme Fever mode, waarbij er harde hallelujah-muziek klinkt, een erg grappig effect! Na het raken van dat laatste obstakel verschijnen onderin vijf vakken waarmee je extra punten kunt halen, afhankelijk van waar de bal invalt. (Wat kan het soms toch lastig zijn om een spelletje uit te leggen…)

Wanneer je een herhaling van je laatste bal wilt zien, kun je rechtsonder op het scherm op het groene cameraatje drukken. Je kunt je favoriete replays ook opslaan en later via het hoofdmenu nog eens terugkijken of laten zien aan je vrienden, een erg leuke feature!

Peggle lijkt op het eerste gezicht een beetje saai omdat je na het afschieten van de bal verder geen controle over de af te leggen baan hebt. Naarmate je echter verder komt, leer je hoe je beter kunt richten om zoveel mogelijk obstakels met die bal weg te spelen, waardoor het steeds leuker wordt. Ook de vele power-ups en speciale obstakels zorgen ervoor dat het interessant genoeg blijft om langer dan een half uur te spelen. Jammer is wel dat de muziek van het originele spel is weggelaten in de iPhone-versie. Hierdoor doet het nogal droog aan wanneer je in een level zit en je enkel het plink-plonk van het wegspelen van de obstakels hoort. De besturing is prima; zeker in combinatie met de blauwe finetune-balk kun je de ballen uitstekend richten. Het slow motion hallelujah-effect bij het laatste obstakel is een geweldige manier om de levels te beëindigen. Peggle geeft je gegarandeerd een flink aantal uurtjes spelplezier, zeker gezien het grote aantal levels en het feit dat deze nooit hetzelfde verlopen wanneer je ze opnieuw speelt. Wil je van tevoren weten of Peggle iets voor jou is, speel dan eerst op de site van PopCap de gratis webversie (Flash en plugin van PopCap vereist). Of bekijk onderstaande video om te zien hoe Peggle op de iPhone in zijn werk gaat:

Info: Peggle

• Ontwikkelaar: PopCap
  • Applicatie: Peggle