Ahold: ‘Mobiele app gaat Bonuskaart vervangen’

Ahold CEO Dick Boer denkt dat klantenkaarten zoals de Bonuskaart vervangen worden door technologie, zoals apps. Maar de invoering daarvan kan nog wel geruime tijd duren.

bonuskaart scannenKlantenkaarten zoals de Bonuskaart gaan verdwijnen en maken plaats voor nieuwe technologie, zoals apps. Dat zei Ahold-topman Dick Boer in een interview met McKinsey. Bij het plaatsen van een bestelling via Appie heb je alle klantdata bij de hand, maar als je naar de supermarkt gaat moet je je nog steeds identificeren met een plastic kaartje. “We moeten onze klantenkaarten beter integreren met smartphones”, aldus Boer.


In Amerikaanse supermarkten doet Ahold al een proef met betalingen via NFC-chips, maar de chip moet in je telefoon aanwezig zijn en je moet het tegoed voortdurend bijladen. Dat kan makkelijker. Klantenkaarten zouden via eigen apps of geïntegreerd met apps van derden kunnen worden aangeboden, denkt Boer. Toch zijn klantenkaarten op smartphones niets nieuws. Lang voordat Apple met Passbook op de proppen kwam waren er al apps als CardMobili.

Maar Boer denkt dat het wel eens langer kan duren dan we denken. Er zijn namelijk klanten die de kaarten niet gebruiken (toeristen bijvoorbeeld) of geen smartphone hebben. Toch heeft Boer hoge verwachtingen van mobiel. “We kunnen niet om mobiele apparaten en technologie heen. Uiteindelijk kun je op je telefoon of tablet hetzelfde als op je thuiscomputer.”

Wat Passbook betreft, kiest AH overigens voor een afwachtende opstelling. Toen Apple Passbook introduceerde stelde iPhoneclub een woordvoerder de vraag of AH hier ook in mee zou gaan. Het antwoord daarop was: “Albert Heijn gaat niet op korte termijn gebruikmaken van Passbook.” Wel gaven ze in een diplomatiek antwoord aan dat ze de ontwikkelingen rond Passbook, mobiele wallets en betalingen met grote interesse volgen. Ze benadrukten dat proeven met mobiel betalen en mobiel zelfscannen in de winkels het bewijs zijn dat AH de ontwikkelingen heel serieus nemen. “Klanten kunnen in de toekomst zeker innovaties van Albert Heijn op dit terrein verwachten.” Maar voorlopig kijkt de caissière nog vreemd op als je met een gefotografeerde bonuskaart bij de winkel komt. Een ander praktisch probleem is dat mensen liever niet hun iPhone afgeven aan de caissière, die het toestel onhandig over een scanner heen zwiept, waardoor krassen kunnen ontstaan. Tenslotte is er nog het probleem dat AH de EAN-13 barcode gebruikt, die nog niet wordt ondersteund. Aflezen van een barcode vanaf een smartphonescherm gaat bovendien moeizaam en vergt soms meerdere pogingen – en dat is niet wat je wilt als er een lange rij bij de kassa staat. Wie ermee wil experimenteren kan beter eerst naar een zelfscankassa gaan.

Met diensten als cardsinpassbook.com kun je je klanten- en spaarkaarten toevoegen aan Passbook. Dit werkt met kaarten van AH, Praxis, Gamma, ESSO, Bodyshop, DA, Kruidvat, Makro en meer.

Emerce

Reacties: 18 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.