tvOS-logo

tvOS 13 preview: fijne verbeteringen maken de Apple TV beter

In het najaar verschijnt tvOS 13, de volgende update voor de Apple TV. In deze preview van tvOS 13 delen we onze eerste ervaringen met tvOS 13, bijvoorbeeld het instellen van meerdere gebruikers, het nieuwe ontwerp en meer.

tvOS 13 preview

De Apple TV werd jarenlang een hobbyproject van Apple genoemd. Met de introductie van de Apple TV 4 (nu de Apple TV HD genoemd) en tvOS kwam daar verandering in, want het werd een serieus platform waar ontwikkelaars apps voor kunnen maken en waar geregeld software-updates voor uit zouden komen. Toch viel het in beide gevallen wat tegen: de apps kwamen wat langzaam op gang en ook qua software-updates waren er weinig ontwikkelingen. Er werden slechts kleine verbeteringen doorgevoerd, die in de schaduw stonden van vernieuwingen op de iPhone, iPad en zelfs Apple Watch. Gelukkig laat tvOS 13 zien dat het ook anders kan: handige nieuwe functies waar je als tv-kijker écht wat aan hebt.

Over het testen van beta’s:
Wij hebben de beta van tvOS 13 geïnstalleerd op een test-Apple TV, die we niet dagelijks nodig hebben. Mocht je ook van plan zijn om de beta te testen, dan raden we aan om dit eveneens te doen op een extra Apple TV, bijvoorbeeld een model dat je niet meer zo vaak gebruikt.

Nieuw fris design maakt Apple TV mooier
Het eerste dat opvalt is het vernieuwde design. De bovenste rij apps staat in een aparte kolom, vergelijkbaar met de Dock op je iPhone, iPad en Mac. Bij het selecteren van een app, merk je dat de afbeelding van een app het hele scherm in beslag neemt. Dit brengt ook nieuwe mogelijkheden met zich mee, bijvoorbeeld bij de Muziek-app. Zodra je de app selecteert (dus zonder hem aan te klikken), worden er meteen videoclips afgespeeld, rechtstreeks vanaf het beginscherm. Met een veeg omhoog schakelt de Apple TV naar een schermvullende weergave, waarbij je naar links en recht kan vegen om door de uitgelichte muziekvideo’s te bladeren.

tvOS 13 beginscherm met Muziek-app.

De Muziek-app is één van de apps die de nieuwe mogelijkheden van het beginscherm op een perfecte manier laat zien. Momenteel zien we deze uitgebreide previews nog niet in andere standaardapps, want daarbij verschijnen er gewoon nog standard uitgelichte plaatjes. We hopen dat Apple de uitgebreide previews ook naar de andere apps brengt en dat het ook naar externe apps komt, zoals Netflix en YouTube.

Andere verbeteringen waar we blij mee zijn wat betreft design, zijn de aangepaste appicoontjes en de nieuwe animaties. Het openen van de apps lijkt nu heel erg op de animatie die je nu al vindt in de TV-app in het Films-tabblad. Het ziet er niet alleen mooier uit, maar het werkt ook voor ons gevoel wat sneller. De afgeronde hoeken van de icoontjes op het beginscherm zorgen ervoor dat het er allemaal net wat vriendelijker uit ziet.

Muziek-app op Apple TV in tvOS 13 beginscherm.

Eindelijk meerdere gebruikers
De Apple TV is (nog meer dan een iPad) een typisch apparaat dat door meerdere mensen in huis gebruikt wordt. Bij de iPad zie je nog wel dat meerdere gezinsleden elk hun eigen iPad hebben, maar twee Apple TV’s naast elkaar op dezelfde tv is erg onwaarschijnlijk. Het is daardoor vreemd dat het zo lang geduurd heeft voordat er betere ondersteuning is voor meerdere gebruikers op de Apple TV. Apps als Netflix, Videoland en YouTube bieden van zichzelf wel meerdere profielen, maar voor de standaardapps ontbreekt dat nu nog.

Meerdere gebruikers kiezen op Apple TV.

In tvOS 13 heeft Apple daar eindelijk iets aan gedaan. Je kan met meerdere accounts inloggen en er snel tussen wisselen dankzij het nieuwe Bedieningspaneel op de Apple TV. De meerdere accounts gebruik je voor de Muziek-, App Store- en Movies-app, zodat je makkelijk kan wisselen tussen verschillende bibliotheken, aankopen en suggesties. Dat betekent dat ieder gezinslid zijn of haar eigen Apple Music-bibliotheek kan afspelen via de Apple TV.

Toch blijft er nog wat te wensen over wat betreft deze functie. De Foto’s-app is de ontbrekende puzzel in de ondersteuning voor meerdere gebruikers. Je kan de Apple TV helaas koppelen aan maar één iCloud-account, dat gebruikt wordt voor het ophalen van je foto’s. We hadden ook graag gezien dat iedere gebruiker zijn of haar eigen beginscherm had. Voor nu werken alle gebruikers nog met dezelfde apps. Dat merk je ook bij games, waardoor ieder account op de Apple TV dezelfde opgeslagen spelbestanden gebruiken.

Apple TV Bedieningspaneel tijdens beginscherm.

Een andere opvallende toevoeging is de ondersteuning voor Picture in Picture op de Apple TV. In de TV-app kan je ervoor kiezen om films en trailer af te spelen in een hoek van het scherm. Voor nu is deze functie nog beperkt tot de TV-app, maar we zouden het liefst zien dat dit systeembreed toegepast wordt in alle apps die video ondersteunen.

Ook handig is de nieuwe songteksten-stand. Met een paar drukken op de Siri Remote tover je je Apple TV om in een ware karaokemachine. We vinden wel dat het activeren van de modus nog wel wat omslachtig gaat, omdat het anders werkt dan nu het geval is bij de Apple Music songteksten. Als je het eenmaal aan de gang gekregen hebt, is het erg handig om erbij te hebben. Je activeert de songtekstenmodus niet per nummer, want je kan hem aan of uit laten staan. Hierdoor wordt elk nummer automatisch met meescrollende songteksten afgespeeld. De teksten scrollen dus mee met de muziek, waardoor meezingen een stuk makkelijker is. Door over de Siri Remote te vegen, blader je tegelijkertijd door de songteksten en het nummer.

Nog niet getest: nieuwe screensavers en songteksten
Er zijn één functie die we nog niet getest hebben. Apple belooft in tvOS 13 nieuwe screensavers van een onderwaterwereld, in samenwerking met de BBC. Deze functie zit nog niet in de beta, waardoor we hem nog niet hebben kunnen uitproberen. Van wat we van de afbeeldingen zien, zien de screensavers er weer prachtig uit. Op de Apple TV 4K worden ze bovendien in HDR getoond voor een extra mooi resultaat.

tvOS 13 screensaver aquarium.

Conclusie tvOS 13 preview

Het geduld van Apple TV-gebruikers is de afgelopen jaren op de proef gesteld. Veel nieuwe functies kwamen er niet bij, maar met tvOS 13 zijn er eindelijk weer wat sprongen gemaakt. De ondersteuning voor meerdere functies is een zeer welkome toevoeging, vooral in huiskamers waar meerdere mensen de Siri Remote beetpakken om naar hun favoriete muziek te luisteren of films te kijken. Gecombineerd met het nieuwe opgefriste design en het verbeterde beginscherm, maakt dat tvOS 13 een update is om naar uit te kijken. Het laat tegelijkertijd ook zien dat Apple nog steeds geeft om de Apple TV als hardwareproduct en dat er ook nog toekomst in zit.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van tvOS 13, check dan onze uitlegpagina. De definitieve versie van tvOS 13 verwachten we in september. Wil je zelf alvast de publieke beta van tvOS installeren, dan lees je in onze tip hoe dat moet. In ons overzicht met tvOS 13 functies lees je nog meer waar je naar uit kan kijken.