iculture-biz
iCulture Biz

Vijf ochtendrituelen van succesvolle ondernemers

Met deze vijf uitgelezen app-tips voor ondernemers kom je zonder zorgen succesvol de dag door.
Ingezonden mededelingen - · Laatst bijgewerkt:

Kop koffie

Iedere ondernemer runt zijn business anders, maar wat je ook doet: ondernemen vraagt veel discipline, kennis en inzet. Als ondernemer moet je zien te vinden welke manier van werken jou productief maakt, en dat is niet altijd even makkelijk. Je hoeft echter niet alles zelf te ontdekken: je kunt ook kijken naar je succesvolle collega-ondernemers. Wat doen zij om hun onderneming tot een succes te maken? Veel succesvolle ondernemers hebben vergelijkbare ochtendrituelen, waarmee ze hun dag een kickstart geven. En een goed begin is het halve werk! Een selectie van de vijf meest voorkomende ochtendrituelen van succesvolle ondernemers.

Sta vroeg op

Een dag heeft 24 uur, dus je zou denken dat het niet uitmaakt welke uren van die dag je werkt. Toch is vroeg opstaan een manier om je productiviteit te verhogen. Veel succesvolle ondernemers staan al om 4 uur of 5 uur ’s ochtends op, om vervolgens een uur of twee uur te werken. Het voordeel: de rest van de wereld slaapt nog en daardoor krijg je met weinig tot geen onderbrekingen te maken en kun je dus flink wat werk verzetten.

App tip: wakker gemaakt worden door de wekker als je midden in je REM-slaap bent, is niet bevorderlijk voor je stemming en productiviteit. Er bestaan diverse wekker-apps die je binnen een door jouzelf ingestelde tijdspanne wakker maken in je lichte slaap. Voor iPhone is er bijvoorbeeld SleepCycle (momenteel afgeprijsd). Fitnesstrackers zoals de Fitbit One kunnen je met subtiele trillingen wakker maken en wie echt grondig te werk wil gaan wacht op de Withings Aura.

Zorg goed voor je lijf

Om de dag energiek door te komen, moet je goed voor je lijf zorgen. Begin daar ’s ochtends al mee door een groot glas water te drinken zodra je opstaat, te sporten en gezond te ontbijten. Sport meteen na het opstaan of enige tijd na je ontbijt om energie op te doen voor de rest van de dag en vermijd bij het ontbijt snelle koolhydraten die te vinden zijn in onder andere brood en toegevoegde suikers om een ‘after breakfast dip’ te voorkomen.

Apptips: Log je waterinname met Waterlogged of I Drink Water. Wie high tech wil, kan naar oplossingen zoals de Jomi-flessenring kijken. Met Runkeeper kun je verschillende activiteiten zoals rennen, wandelen en hardlopen tracken. Daarnaast is Runkeeper ook nog eens te koppelen aan andere apps, zoals bovengenoemde slaap-app. Met Foodzy of MyFitnessPal kun je bijhouden wat je per dag eet.

Voor je begint: bekijk je langetermijnplannen

Heb je je langetermijnplannen, je waarden en je doelen nog niet uitgeschreven, neem daar dan een keer een paar uur de tijd voor. Door vóór aanvang van je werkdag deze punten te bekijken, blijf je gefocussed op het grotere geheel in plaats van te verzanden in kleine to do’s. Je kunt het uitschrijven op één A4’tje, maar zorg dan ook dat je dit A4’tje ’s ochtends meteen bij de hand hebt. Dit A4’tje kan natuurlijk ook digitaal zijn! Probeer het eens met Evernote of met Day One.

Plan je dag

Maak een planning voor je dag op basis van je to do list en langetermijndoelen. Als een half uur reserveert voor je ontbijt, is de kans groot dat je je het hier ook daadwerkelijk bij houdt. Plan je niet, dan bestaat de kans dat je bijvoorbeeld nog even een extra kop koffie pakt en de krant uitleest. En dan ben je zo een uur verder. Hetzelfde geldt voor klussen: sommigen zijn verleidelijk om aan door te blijven werken tot je energie op is, terwijl andere taken ook aandacht verdienen. Dat een dag anders loopt is meer regel dan uitzondering, maar met een richtlijn krijg je meer gedaan dan zonder. Plan je dag echter niet te strak om stress en teleurstelling te voorkomen!

Apptips: Handige todo-managers zijn bijvoorbeeld Wunderlist (iPhone, Android en Windows) en Any.Do (iPhone en Android). Met 30/30 voor iPhone kun je een microplanning voor je dag maken en een signaal krijgen wanneer je tijd op is.

Start met de lastigste klus van de dag

Een aanvulling op punt 1: start met de lastigste klus van de dag. Uit gewoonte zijn we gewend om te beginnen met het verwerken van e-mail, maar dit is een reactieve gewoonte in plaats van een pro-actieve. Start met een klus die je zelf belangrijk vindt om die dag, week of maand af te ronden, een vervelende grote klus die nou eenmaal moet gebeuren of een andere grote klus die veel concentratie vergt. Heb je de klus afgerond, dan heb je de rest van de dag voor de kleinere klussen en ad-hoc klussen die voorbij komen zodra de ratrace om 9 uur begint.

Apptip: Bepaal de avond van tevoren wat je de volgende dag wilt gaan doen en zet dit in je to do manager. Baken je tijd af met Focus Time, die je helpt om steeds 20 minuten lang te concentreren op één taak. Hiermee kun je in blokken van tijd de juiste taken doen.

Dit artikel is onderdeel van de reeks iCulture Biz, waarin we onderwerpen bespreken die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.

De inhoud van het artikel is geschreven door een onafhankelijke externe auteur.


Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 23 juli 2014, 22:57
Onderwerpen iculture biz, sponsored stories, Zakelijk

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.