T-Mobile drukt prijsverhoging door na blunder met bundelprijs (update: excuses)

T-Mobile-abonnees met een 10GB-databundel betaalden per ongeluk geen BTW. De provider wil ze nu terugzetten naar een duurdere bundel.

T-Mobile 4G spotlightKlanten van T-Mobile die tussen 16 januari en 10 maart 2014 een abonnement met 10GB afsloten, ontvingen deze week een e-mail waarin T-Mobile verzoekt het abonnement aan te passen. De provider heeft een fout gemaakt, waardoor de 10GB-bundel per ongeluk exclusief BTW werd aangeboden, zo meldde een tipgever aan iCulture. Abonnees krijgen nu de keuze om alsnog de oorspronkelijk bedoelde prijs te betalen, of om te downgraden naar een databundel van 5GB. Ook is het mogelijk om niet langer een databundel bij T-Mobile te nemen.

Update 19:15 uur T-Mobile laat aan iCulture weten een fout te hebben gemaakt bij het communiceren van de geboden oplossing. Het is voor abonnees met de 10GB-bundel ook mogelijk om het abonnement volledig op te zeggen. Als goedmakertje krijgen de getroffen abonnees 10 procent korting op de 10GB-bundel, mits ze ervoor kiezen deze bundel alsnog af te sluiten. Deze korting geldt voor de rest van de looptijd van het contract. T-Mobile biedt zijn excuses aan voor de gemaakte fouten.

Origineel artikel: T-Mobile heeft de volgende e-mail verzonden naar de getroffen abonnees:

Geachte [ ],

Wij sturen je deze e-mail, omdat wij helaas een fout hebben gemaakt in de communicatie rondom de bestelling die je in de periode tussen 16 januari en 10 maart 2014 bij ons hebt geplaatst. We hebben voor de 10GB databundel namelijk de prijs exclusief BTW gecommuniceerd, in plaats van inclusief BTW.

Om deze fout te herstellen, vragen wij je via deze link in te loggen op My T-Mobile en een keuze te maken tussen de verschillende oplossingen die wij daar voorstellen.

Onze excuses voor de onduidelijkheid en het ongemak.

Heb je nog vragen? Vind je antwoord dan snel op t-mobile.nl/klantenservice. Je kunt niet rechtstreeks reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groeten,

[ ]
Klantenservice T-Mobile

Door abonnees hun abonnementen te laten wijzigen, wil T-Mobile de gemaakte fout alsnog rechtzetten. Daar hebben abonnees de tijd voor tot 31 mei. Heb je voor die tijd geen abonnementswijziging aangegeven, dan zal je automatisch de prijs inclusief BTW gaan betalen.

De prijswijziging lijkt enigszins op een actie van Vodafone eerder dit jaar. Deze provider liet klanten met een oud abonnement overstappen naar één van de nieuwe Red-abonnementen. Daarmee kwam een einde aan de oude, onbeperkte internetabonnementen. Bij Vodafone ging het echter om abonnementen die hun initiële looptijd van één of twee jaar al waren gepasseerd. De foutief afgesloten T-Mobile-abonnementen zijn een klein half jaar oud en zijn daarmee nog niet verlopen.

Internetjurist Arnoud Engelfriet zegt over een iets andere zaak bij Vodafone:

De Telecommunicatiewet (art. 7.2) bepaalt dat een internet- of televisieaanbieder een wijziging minstens een maand van tevoren moet aankondigen. De consument heeft dan een opzegrecht. De OPTA, tegenwoordig ACM, heeft daar echter al een paar jaar terug bij bepaald dat dit alleen geldt bij een negatieve wijziging. Is de wijziging in je voordeel (bijvoorbeeld een prijsverlaging of hogere internetsnelheid) dan mag je niet opzeggen.

Ook bij T-Mobile is sprake van een negatieve wijziging in een lopend contract. T-Mobile had klanten al een maand van tevoren moeten waarschuwen, niet een paar dagen van tevoren. Op Consuwijzer staan soortgelijke bewoordingen:

Uw aanbieder van telefonie, internet of televisie mag niet zomaar de algemene voorwaarden of prijzen van een abonnement veranderen. Hij moet u eerst precies vertellen wat hij wil gaan veranderen. Dat moet hij minimaal een maand van tevoren aan u laten weten.

Update: Engelfriet benadrukt in de reacties onder dit artikel dat de T-Mobile de prijs inclusief BTW had moeten melden:

Een aan consumenten gemelde prijs wordt geacht inclusief BTW te zijn. Dat T-Mobile de prijs ex BTW bedoelde, is niet relevant.

Fouten maken kan, maar zolang de fout niet kenbaar is voor de consument (een belachelijke prijs dus) kan men zich daar niet op beroepen. Zie het Otto-arrest: €99 voor een Philips tv gaat ‘m niet worden. Maar 799 ipv 999 is écht bindend.

T-Mobile had een maand van tevoren over wijzigingen moeten communiceren, wat niet is gebeurd: op 31 mei moet er een keuze worden gemaakt, maar een aantal mails kwam pas op 27 mei binnen. Het is wellicht mogelijk dat T-Mobile’s abonnementsfout valt onder één van de uitzonderingsclausules. Een BTW-wijziging bij een contract wordt namelijk wel gedoogd:

Moet uw aanbieder de algemene voorwaarden of prijzen veranderen door een nieuwe regel van de overheid of in de wet? Waardoor dit dus niet zijn eigen keuze is? Dan kunt u uw abonnement niet opzeggen.

Valt de prijswijziging onder de BTW-wetgeving, dan kan het abonnement niet zomaar worden opgezegd. T-Mobile’s BTW-blunder steekt alleen anders in elkaar dan hierboven beschreven: het gaat hierbij niet om een BTW-wijziging van de overheid, maar om een onbedoeld verkeerd gecommuniceerde prijs.

Tipgever: Maarten

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 28 mei 2014, 19:28
Categorie Providers
Onderwerp t-mobile

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.