Slechts 16% van iPhone-ontwikkelaars geaccepteerd

Slechts 16% van de ontwikkelaars die zich hadden aangemeld voor het iPhone Developer Program blijkt te zijn geaccepteerd. Een bekende ontwikkelaar met de naam Rogue Amoeba moest trucs gebruiken om toch binnen te komen.

Rogue AmoebaGroot feest is het straks, bij de lancering van de App Store: als je maar een goede applicatie maakt kunt je als kleine ontwikkelaar onder de aandacht komen van honderdduizenden, misschien zelfs miljoenen iPhone-gebruikers. Maar voor 21.000 ontwikkelaars is het helemaal geen feestelijk moment: zij weten nog steeds niet of ze worden toegelaten tot het iPhone Developer Program.

En daar zitten niet alleen kleine, onbetekenende ontwikkelaars bij die het “wel eens willen proberen”. Rogue Amoeba, maker van bekende Mac-programma’s zoals Audio Hijack Pro en Airfoil, zit nog steeds op acceptatie te wachten. En hij is niet de enige: tijdens de keynote vertelde Steve Jobs dat zich 25.000 ontwikkelaars hadden aangemeld en dat 4.000 waren geaccepteerd: dat is slechts 16%.

Rogue Amoeba klaagde op de blog van O’Reilly over het iPhone Developer Program en noemde het “a broken system”. Gek genoeg is het bericht niet meer te vinden op de weblog zelf, maar wel via de cache van Google (iLounge en TUAW verwijzen ernaar, dus het moet er zijn geweest).

Paul Kafasis van Rogue Amoeba schrijft in het stukje, dat na drie lange maanden wachten de aanvraag nog steeds niet is verwerkt terwijl ze zich binnen 24 na de aankondiging van het iPhone Developer Program hebben ingeschreven. Kafasis vindt het meest frustrerende het gebrek aan communicatie van Apple. Er is geen enkele duidelijkheid om de ontwikkelaar wordt geaccepteerd of afgewezen. Kafasis schrijft:

Ultimately, the problem here is with communications, or lack thereof, from Apple. When Apple first announced the SDK, thousands of developers rushed to apply for the development program, a flood for which Apple may not have been prepared. However, since then, Apple has bungled the processing these requests. Confusing emails and a lack of useful correspondence have left us waiting to hear the status of our application for a full three months and counting.

Gevalletje jammer en een kwestie van gewoon maar afwachten? Misschien, maar ontwikkelaars zijn net echte mensen. Het is frustererend als je ziet dat collega-ontwikkelaars nu alvast hun coole applicaties aankondigen. Door willekeur van Apple hebben sommige ontwikkelaars inmiddels maanden achterstand op de concurrentie. Het heeft immers weinig zin om veel tijd te steken in een applicatie, als je niet weet of je dat ooit gaat terugverdienen.

Het argument dat iedereen toegang heeft tot de SDK gaat ook niet op: de SDK bevat inderdaad een simulator en andere handige hulpmiddelen, maar specifieke iPhone-functies zoasl de acceleromter en de locatiebepaling zijn alleen goed te testen wanneer je de applicatie op een echte iPhone kunt installeren – en daarvoor heb je toegang tot het iPhone Developer Program nodig.

Rogue Amoeba is uiteindelijk toch toegelaten, dankzij een truc die veel grotere softwarehuizen ook toepassen: alle medewerkers meldden zich individueel aan, in de hoop dat uiteindelijk iemand uit de groep wel zou worden geaccepteerd. En dat gebeurde.

Nu kunnen kleine, onafhankelijke ontwikkelaars zonder personeel in dienst ook wel voor deze truc kiezen door familieleden, buren, kinderen en huisdieren in te schrijven als ontwikkelaar, maar eigenlijk jaagt Apple met deze werkwijze de ontwikkelaars terug naar het ondergrondse circuit of naar de concurrentie: in Installer wordt iedereen gewoon toegelaten en bij Google’s Android zitten ze ook nog wel op een paar ontwikkelaars te wachten.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 juni 2008, 11:30
Categorie Apps
Onderwerpen ontwikkelaars, rogue amoeba, sdk

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.