iPhone verandert zoekgedrag, ontdekt Google

Google heeft een onderzoek uitgevoerd, om te achterhalen of mobiele gebruikers anders zoeken op smartphones zoals de Apple iPhone en Android-toestellen. Het onderzoek bleek nieuwe inzichten op te leveren.

searchGoogle heeft een onderzoek uitgevoerd om te achterhalen of mobiele gebruikers anders zoeken op smartphones, zoals de Apple iPhone en Android-toestellen. Het onderzoek bleek nieuwe, maar niet echt spectaculaire inzichten op te leveren. Zo blijken gebruikers van toestellen zoals de iPhone zoekgedrag te vertonen dat lijkt op hun zoekgedrag op de desktop. De Google-onderzoekers concluderen daaruit dat ze anders moeten omgaan met mobiele advertenties en ‘behavioral targeting’ voor mobiel zoeken.

De ingevoerde zoekopdrachten gaan steeds meer op een typische desktopzoekopdracht lijken. Boeiend, maar wat hebben de onderzoekers nu daadwerkelijk gevonden? Dat blijkt toch niet echt duidelijk uit de resultaten.

Van elk mobiele platform werd het zoekgedrag van 10.000 gebruikers in de gaten gehouden. Een zoekopdracht op de iPhone bevat gemiddeld 2,9 woorden en 18,25 karakters. Bij gewone mobiele telefoons is het 2,44 woorden en 15,89 karakters. Google kan met deze gegevens haar klanten beter bedienen, denkt Kamvar, één van de onderzoekers. The “study shows that properly targeted mobile ads would enormously benefit the advertiser and the mobile user,” zegt Kamvar. Mobiele gebruikers blijken loyaal aan bepaalde zoekopdrachten: ze zoeken vaak hetzelfde of iets in dezelfde richting. Door gericht advertenties te plaatsen rond die favoriete onderwerpen, kun je dus meer spullen verkopen.

Meer info: Mediapost

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 12 mei 2009, 16:04
Categorie iDevices
Onderwerpen onderzoek, zoeken

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.