iPhone goed voor 51% van mobiele advertentiemarkt wereldwijd

AdMob heeft statistieken uit een onderzoek naar de mobiele advertentiemarkt bekend gemaakt dat 51% van deze markt in handen is van de iPhone wereldwijd.
Mike van Hoenselaar - · Laatst bijgewerkt:

mobiele adverstiestatistieken West-Europa vierde kwartaal 2009Advertentiebedrijf AdMob heeft nieuwe statistieken uit een onderzoek naar de mobiele advertentiemarkt bekendgemaakt. Admob, recent overgenomen door Google, is een van de grootste – al dan niet de grootste – speler op de mobiele advertentiemarkt. Wereldwijd is op dit moment 51% van deze markt in handen van de iPhone. Dus 51% van alle aanvragen bij AdMob, niet van alle aanbieders. In West-Europa is 86% van de mobiele advertenties vertoond op een iPhone of op een smartphone met Android en er zijn in West-Europa in het vierde kwartaal in totaal 3,7 miljard advertenties getoond via het AdMob-netwerk.


Het eerder genoemde percentage van 86% heeft alleen betrekking op het vierde kwartaal van 2009. In het eerste kwartaal was de gecombineerde advertentieweergave op iPhone en Android goed voor 76%. AdMob geeft aan dat de grootste groei komt door Android. Dit besturingssysteem heeft wereldwijd nu een aandeel van 16% in handen.

Wereldwijd hebben iPhone en Android samen een dekking van 67% op de mobiele advertentiemarkt. Hiervan is 51% voor de iPhone en 16% voor Android. In het eerste kwartaal van 2009 was het aandeel van Android in de mobiele advertentiemarkt nog (maar) goed voor 4%. Android pakte dit jaar wereldwijd relatief snel aandeel van Blackberry en Windows Mobile. Vooral in Amerika is Android aan een stevige opmars bezig. Blackberry en Windows Mobile, zijn in het vierde kwartaal van 2009 goed voor respectievelijk 10% en 3%. Blackberry heeft een daling van 20% naar 10% laten zien en Windows Mobile is van 12% gedaald naar 3%. In West-Europa is het vooral Symbian, vooral aanwezig op Nokia-smartphones, die flink moet inboeten. Dit besturingssysteem zakt van 36% naar 10% over 2009.

Ondanks de daling op verschillende mobiele platformen blijft het mobiele advertentieverkeer stijgen, aldus AdMob.

Bekijk het volledige onderzoek van mobiele statistieken door AdMob (niet te bekijken op de iPhone)

Click here to display content from d1.scribdassets.com

Bron: TechCrunch

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.