iPad op VMBO-school ingezet voor verbeteren leesvaardigheid

Op een VMBO-school in Vlaardingen krijgen leerlingen met een leesachterstand een iPad. Het gaat om een test om te kijken of de iPad de leerlingen kan helpen.

Op een VMBO-school in Vlaardingen wordt de iPad ingezet om leerlingen met een leesachterstand bijles te geven. Het gaat om een proef waarbij er een speciale applicatie is ontwikkeld om de leesvaardigheid van de leerlingen te verbeteren. De software leest onder meer teksten voor en brengt het uitgesproken woord onderstreept in beeld.

Het gaat om een onderzoeksproject van de Lentiz onderwijsgroep en het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma. Ze willen kijken of het gebruik van de iPad leidt tot betere leerresultaten. Het project heeft de naam ‘iLove reading’ gekregen.

Volgens de projectgroep biedt de iPad de leerlingen twee mogelijke voordelen:

Enerzijds zijn de interactieve mogelijkheden van het apparaat groot, anderzijds is het product voor de leerling interessant vanwege het handzame formaat. Het onderzoek in Vlaardingen loopt vanaf september 2010 tot en met juli 2011. Doel is om te evalueren of de iPad als middel bijdraagt aan effectiever, efficiënter en aantrekkelijker onderwijs.

Het is niet de eerste keer dat de iPad in het Nederlandse onderwijs wordt ingezet. Op de VU beginnen studenten Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen hun studie dit jaar met een iPad.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 26 augustus 2010, 17:35
Categorie Achtergrond
Onderwerpen ereader, lezen, school, voorlezen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.