Duitse T-Mobile-klanten boos over upgrade-boete iPhone-abonnement

Duitse kopers van de eerste generatie iPhone zijn boos op T-Mobile. Ze moeten een boete betalen om naar de iPhone 3G te kunnen overstappen, terwijl ze een halfjaar geleden al veel geld betaalden.
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

Over een jaar krijg je er als Nederlandse iPhone-bezitter wellicht ook mee te maken: dan wordt er vast weer een nieuwe iPhone aangekondigd en zou je eigenlijk willen overstappen naar het nieuwe model. iPhone-gebruikers in landen die al langer de iPhone verkopen zitten nu al met het probleem: blijven ze hun eerste generatie iPhone gebruiken of loont de upgrade naar het nieuwe model? In Duitsland zijn klanten van T-Mobile boos dat ze €15 per maand extra moeten gaan betalen.

Duitse bezitters van een 2,5G iPhone vinden dat ze al genoeg hebben betaald: ze moesten €399 voor de eerste generatie iPhone betalen en dat is door het koersverschil flink wat meer dan de Amerikaanse iPhonebezitters die maar $399 hoefden te betalen. Als klanten willen overstappen naar de iPhone 3G moeten ze per maand €15 bovenop hun nog lopende abonnement betalen. Omdat de iPhone pas in november 2007 in Duitsland beschikbaar kwam, zitten ze nog aan bijna 1,5 jaar abonnementsduur vast. Verder worden ze geconfronteerd met hoon en spot van vrienden en collega’s omdat ze zo nodig voorop moesten lopen, zo schrijft het Duitse magazine Wirtschaftswoche. De Duitse early adopters zijn boos omdat nieuwe klanten er heel wat beter afkomen: zij kunnen de iPhone 3G vanaf €1 kopen en betalen de normale abonnementsprijs.

Het magazine schrijft ook, dat T-Mobile met de dure upgrade-optie laat zien hoe onbeholpen het bedrijf in de omgang met klanten is. Als reden geven woordvoerders aan dat T-Mobile-klanten met een Nokia ook niet zo makkelijk onder hun abonnement uit kunnen komen. Wirtschaftswoche meent echter dat een iPhone-klant geen Nokia-klant is: hij is onderdeel van een gebruikersgemeenschap met webforums en blogs, die elke misstap van T-Mobile breeduit zullen uitmeten. Nu is te hopen dat T-Mobile het in Nederland wat handiger zal aanpakken. Het in de kleine lettertjes verstoppen en daarna weer reduceren van de aansluitkosten was geen handige zet. Maar het kan altijd erger.

Meer info: T-Mobile veräppelt iPhone-Alt-Kunden (Wirtschaftswoche)

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 2 november 2009, 1:46
Categorie Providers
Onderwerpen boete, klanten, t-mobile, upgrade

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.