Wall Street Journal vraagt iPhone-gebruikers of ze willen betalen

De Wall Street Journal vraagt gebruikers van de iPhone-applicatie hoeveel ze bereid zijn om te betalen voor het nieuws. Tot nu toe waren de artikelen gratis te raadplegen, ook de artikelen die op de website geld kosten.

wall street journalKranten zitten in een moeilijke situatie: ze zitten met grote redacties opgescheept, terwijl de abonnees weglopen en het nieuws net zo lief gratis online lezen. Laatst las ik een oplossing die een Amerikaanse rechter had bedacht: gewoon het copyright aanscherpen zodat het zelfs niet meer toegestaan is om naar artikelen van bekende kranten te linken. Een absurd idee, dat het vast niet gaat halen. Maar om nieuws dan maar gratis weg te geven? Dat zien kranten als de Wall Street Journal en de New York Times ook niet zitten. Beide kranten werken met een betaalmodel, waarbij je voor sommige artikelen een abonnement moet afsluiten. Het was daarom wel opmerkelijk dat je via de iPhone-applicatie van WSJ alle artikelen zomaar kon lezen, ook zonder abonnement. Maar daar komt misschien verandering in.


Rupert Murdoch heeft al aangegeven dat zijn bedrijf News Corp van plan is om voor de iPhone- en Blackberry-applicaties van WSJ geld te gaan vragen. Hoeveel weten ze zelf ook nog niet: daarom is de krant een enquete gestart waarin ze de iPhone-gebruikers zelf vragen hoeveel ze voor de applicatie over hebben. De enquête vraagt ook hoe vaak je de gedrukte editie van de krant leest. De applicatie werd in de eerste drie weken al 360.000 keer gedownload. Als WSJ slim is, zouden ze de In App Purchases van Apple kunnen gebruiken, zodat mensen vanuit de applicatie extra artikelen kunnen kopen zonder moeilijk te doen met creditcardnummers of abonnementen. Op welke termijn de applicatie gaat wijzigen wilde president Gordon McLeod van The Wall Street Journal Digital Network niet zeggen: hij wil wel feedback van gebruikers ontvangen maar het bedrijf heeft als beleid dat ze de resultaten van dergelijke enquêtes nooit publiekelijk bekendmaken. Eén van de suggesties om de Amerikaanse krantenindustrie uit het slop te halen, was trouwens om ze op non-profitbasis te gaan exploiteren. Op dit moment moeten bedrijven zoals News Corp zich namelijk niet alleen druk maken om het betalen van de salarissen, maar ze moeten ook de aandeelhouders tevreden stellen.

In Nederland zijn alle nieuwsapplicaties voor de iPhone gratis te gebruiken en veelal ook zonder reclame. Alleen de iPhone-applicatie van het ANP kost geld: 150 euro per maand. Een soortgelijke applicatie van Reuters is gratis, maar dat verschil is als volgt te verklaren: ANP is eigendom van de kranten en die hebben het ANP verboden om activiteiten te ondernemen die met henzelf concurreren. ANP kan zich daardoor alleen op de professionele markt richten. Een applicatie voor de consumentenmarkt zal er daarom nooit komen (…en zo blijkt een tip die ontwikkelaar Vincent Verweij laatst toestuurde, toch nog van pas te komen).

Via: Yahoo

-Doorhaling naar aanleiding van terechte opmerking van Hans in de reacties.

Reacties: 7 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.