Space Miner: ruimte-schietgame van topniveau (Review)

Review van Space Miner: Space Ore Bust, een game

space minerIn Space Miner: Spare Ore Bust ga je als avonturier aan de slag om je oom Jeb uit de problemen te helpen. Hij runt een ruimtestation, maar weet daarbij diep in de problemen te komen. Denk hierbij aan een louche bank die ook in de verre toekomst op een ruimtestation voor de nodige kredietsores weet te zorgen. De game heeft behoorlijk wat diepgang en heeft een prima besturing.

Corrupte banken en een oom met problemen
Vanwege de problemen van je oom zit er voor jou niets anders op dan met je oude aftandse ruimteschip op expeditie te gaan om asteroïden op te blazen en op zoek te gaan naar waardevolle materialen, om geld te verdienen. Elk level van het spel bestaat steeds uit een korte ruimtereis, waarbij je al schietend materialen verzamelt of tegenstanders onschadelijk maakt. Met die missies verdien je geld, dat je besteedt aan uitbreidingen van je ruimteschip. Tussen de levels bezoek je het ruimtestation, waar wisselende personages opduiken en langzamerhand het verhaal uit de doeken wordt gedaan. Hierbij zit er lekker veel humor in het verhaal, waardoor de tussenstukken nergens saai worden maar de game juist op een mooie manier extra diepgang geven.

Zeer verslavend!
De missies zijn lekker kort, zodat je het spel steeds even snel kunt spelen. Maar vergis je niet in de verslavingsfactor: de game is zo leuk dat het niet meevalt om na een missie te stoppen en voordat je het weet valt de game plots om onverklaarbare redenen uit en doet ook je telefoon niets meer: je hebt zolang gespeeld dat je batterij leeg is!

Uitstekende besturing
Waar veel games in de App Store problemen laten zien met besturing via het scherm, laat Space Miner zien dat navigeren en schieten door knoppen op het touchscreen ook wél goed kan worden uitgewerkt. De bediening zit uitstekend in elkaar en reageert lekker direct op je vingerbewegingen. Met je ene duim navigeer je in een richting, terwijl je je andere duim gebruikt om vaart te maken en te schieten. Dit werkt heel natuurlijk en na een paar levels merk je de besturing eigenlijk niet meer op: een teken dat dit dus uitstekend in elkaar zit. Wat mij betreft is Space Miner dan ook een voorbeeld voor andere ontwikkelaars, want er zijn helaas nog steeds teveel games waarbij navigeren en schieten niet lekker verloopt. Space Miner laat zien hoe het wel moet.

Lekker korte levels met voldoende variatie
space minerDe opzet van Space Miner heeft een prettige dynamiek die zich uitstekend leent voor de handheld. De levels zijn relatief kort en lenen zich prima voor een korte speelsessie. Loop je vast in een level, dan kun je altijd een vorig level opnieuw opzoeken om nog aanwezige asteroïden op te ruimen en zo geld te verdienen voor sterkere wapens die noodzakelijk zijn in een lastiger level. Zo kun je lekker relaxed oude levels maximaal uitspelen, maar ook kiezen voor lastige levels terwijl je wapens nog minimaal zijn. Dit soort levels zal voor veel uitdaging zorgen en hier zul je dan ook regelmatig een level niet overleven. Gelukkig kun je eenvoudig vanaf het ruimtestation je laatste missie herstarten en verlies je nooit veel vooruitgang.

Tussen de levels wordt je vermaakt met grappige dialogen en gebeurtenissen op het ruimtestation. Af en toe leidt het verhaal tot speciale missies in een bijzonder level. Zo moet je ruimtereizigers redden, een grote robot bestrijden of een zoekgeraakte manager in veiligheid brengen. Deze bijzondere missies zorgen voor een lekker afwisselende game die nergens saai wordt.

Space Miner is een prachtige toevoeging aan het aanbod in de App Store, omdat het een game is met een flinke diepgang en veel afwisselende levels die lang niet altijd eenvoudig zijn. Daarnaast heeft de game een vermakelijk verhaal dat met veel humor wordt neergezet. Bovendien pakt de combinatie van een ruimtevaart-schietspel dat wordt gecombineerd met role-playing-game-achtige elementen tussen de levels heel goed uit. Hou je niet van RPG’s of van schietgames? Dan is het toch de moeite waard om Space Miner te proberen. De game zit namelijk zo uitstekend in elkaar, dat ik me niet voor kan stellen dat er gamers zijn die aan dit spel geen plezier beleven.

Info: Space Miner: Space Ore Bust

10 februari 2010 om 9:07