Spaarspot: nieuwe spaarkaart met locatie-beloningen verschijnt in mei

Spaarspot voor iPhone is een nieuw spaarsysteem dat in mei verschijnt, waarbij je punten verdient door winkels in te lopen of tv te kijken.

spaarspotSpaarspot, de eerste Nederlandse app waarmee je via je iPhone spaarpunten kan verzamelen door allerlei gebieden of winkels binnen te lopen of tv te kijken, verschijnt waarschijnlijk volgende maand in de App Store. Dat zegt mede-oprichter Michel Burgerhof tegenover iCulture. Door middel van locatiebepaling, audioverificatie en beacons kunnen retailers, merken en gemeentes gebruikers via de app spaarpunten toekennen op basis van hun locatie. Gespaarde punten kunnen vervolgens worden ingewisseld voor cadeaukaarten of concrete producten. Met Spaarspot wil Burgerhof “mensen weer naar de winkel laten gaan”, door ze te belonen voor dingen die ze toch al doen en hun geen geld kosten.


Voor retailers, merken en winkeliers is de app overigens niet gratis. Zij kunnen spaarpunten inkopen en daarmee eenvoudig campagnes opzetten, waarbij het goedkoopste starterspakket 175 euro kost. Daarvoor krijgt een adverteerder 200.000 punten en een iBeacon om in de winkel te installeren. Als ze eenmaal een campagne hebben aangemaakt kunnen ze op drie manieren punten aan Spaarspotters toekennen: wanneer zij een winkel of locatie bezoeken, een product scannen of tv-reclames of -programma’s bekijken. Een app die in het buitenland ongeveer hetzelfde doet is het Amerikaanse Shopkick, dat bijna 7 miljoen gebruikers heeft.

locatieHet is ook niet zo dat je als gebruiker snel slapend rijk zal worden. Burgerhof noemt het voorbeeld van een cadeaukaart, die zo’n 1000 punten kost. Voor een winkelbezoek ontvang je tussen de 20 en 100 punten, dat mag een winkelier zelf bepalen. Dit betekent dat je in het gunstigste geval 10 keer een winkel moet binnenlopen voordat je een cadeaukaart van 5 euro hebt verdient, maar 20 à 30 keer een realistischer gemiddelde is. De app is dus een soort virtuele stempelkaart die koffiebars soms hebben, met één belangrijk verschil: je hoeft geen koffie te kopen voor een stempel, maar alleen in de zaak te zijn.

Naast een winkel bezoeken kunnen gebruikers echter ook andere dingen doen om het spaarproces te versnellen. Dagelijk de app openen levert een punt op, maar ook het uitnodigen van vrienden. Ook kunnen er volgens de oprichter af en toe ‘envelopjes’ in de app verschijnen, met daarin extra punten voor de verzameling. Daarnaast kunnen ze vanaf september 2014 bepaalde televisie-programma’s bekijken, die via audioverificatie door de app worden herkend. Om punten te verdienen kun je ook de barcode van een product scannen via de camera van je iPhone. Burgerhof: “waarbij de app dus via een Beacon kan herkennen of jij die tv daadwerkelijk in de BCC staat te scannen en niet gewoon thuis.”

Volgens Burgerhof reageren veel adverteerders positief op Spaarspot. Zowel grote winkelketens als gemeentes en kleine zelfstandigen zouden interesse hebben, op verschillende manieren. “Neem bijvoorbeeld de gemeente Veenendaal. Als zij willen dat mensen vaker daar komen winkelen, in plaats van in Utrecht, kunnen zij een campagne opzetten en een geofence (virtueel hekwerk) om het stadscentrum plaatsen. Daarna kunnen zij mensen belonen die binnen deze radius een winkel binnenstappen.” Goed, die partner had Burgerhof dus alvast verklapt, maar namen van retailpartners wil de start-up helaas nog niet loslaten. “Als je het over grote retailers in Nederland hebt: daarmee zijn we allemaal in gesprek. We verwachten dat we kunnen lanceren met een stuk of tien grote partners.”

Beter dan klantenkaarten-apps?

spaarspot“Weg met spaarzegels en klantenkaarten” is een leus die we wel vaker horen bij het verschijnen van een nieuwe app. Bijvoorbeeld van ontwikkelaars van klantenkaarten-apps met een spaarprogramma, waar iCulture onderzoek naar deed en nog wel het een en ander op had aan te merken. Deze apps zijn namelijk alleen te gebruiken wanneer winkels in het bezit zijn van een 2D-scanner die barcodes vanaf een smartphone-scherm kan inlezen en weinig winkels hebben deze apparatuur paraat.

Door zich alleen op sparen te richten omzeilt Spaarpot dat probleem. De applicatie laat gebruikers wel barcodes scannen met hun telefoon, maar deze moeten vervolgens nergens worden ‘ingelezen’. Doordat Spaarspot gebruik maakt van technologie die er daadwerkelijk is, zoals geofencing en iBeacons, lopen de ontwikkelaars in ieder geval niet te ver op de toekomst vooruit. We zijn erg benieuwd hoeveel adverteerders daadwerkelijk beacons en geofences gaan plaatsen, zodat sparen inderdaad een moeiteloos makkie is. Twee andere belangrijke factoren die Spaarspot kunnen maken of breken is of de batterij van de iPhone niet teveel onder al dat ‘locatiebepalen’ zal lijden en het aantal grote vissen – adverteerders – dat de start-up aan zich weet te binden.

Privacy

Spaarspot wil aanbiedingen op maat doen, maar desondanks hebben de makers naar eigen zeggen privacy hoog in het vaandel. Burgerhof: “Ik wil heel duidelijk onderscheid maken tussen de persoonsgegevens en de geanonimiseerde profielgegevens. Persoonsgegevens zien alleen gebruikers en wijzelf en kunnen bedrijven dus niet inzien.” Deze worden opgeslagen op servers in Nederland en verwijderd als gebruikers dat willen. “De anonieme profielgegevens, die je overigens niet per se hoeft in te vullen, zoals je geslacht, leeftijd, locatie en interesses, vormen de basis van de gepersonaliseerde aanbiedingen die je kunt ontvangen.”

De toekomst van loyaliteitsprogramma’s

Op dit moment zijn er twee duidelijke stromingen in loyaliteitsprogramma’s: de overkoepelende en de specifieke. Bij die laatste groep moet je denken aan de Bijenkorf of Albert Heijn, die zich met eigen apps of eigen bonuskaarten naar de klant toe presenteren. Overkoepelende programma’s zijn bijvoorbeeld de eerder genoemde klantenkaarten-apps, die gebruikers passen van alle bedrijven laten toevoegen.

Spaarspot behoort daar ook toe en Burgerhof gelooft dan ook dat dit type programma de toekomst heeft. “We willen het voor gebruikers zo eenvoudig mogelijk maken.” Eenvoudig betekent volgens hem echter ook: ervoor zorgen dat klanten niet 20 verschillende apps van 20 verschillende bedrijven op hun telefoon moeten hebben, maar uit de voeten kunnen met één app. “Dus geen ‘hunkies’ sparen bij de Hünkemoller en ‘blokkies’ bij de Blokker, maar één overkoepelend puntensysteem voor iedereen.”

Informatie

Laatst bijgewerkt
3 april 2014 om 19:30
Onderwerp
Categorie
Lifestyle

Reacties: 1 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.